• بررسی سطوح کنترل فشار خون و نوع داروی دریافتی بر کنترل فشار خون در بیماران هیپرتانسیو، 83-1382

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 530
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: پر فشاری خون بیماری شایع و با عوارض بالاست که متاسفانه وضعیت درمانی آن در کلیه جوامع از جمله جامعه ما از شرایط مطلوبی برخوردار نیست. هدف از این مطالعه بررسی رژیم درمانی داده شده و سطوح کنترل فشار خون در بیماران مراجعه کننده به علت پرفشاری خون به اورژانس و درمانگاه سرپایی بیمارستان بوعلی می باشد.

    روش کار: این مطالعه بر روی 200 بیمار مراجعه کننده به اورژنس و درمانگاه سرپایی بیمارستان بوعلی بین سال های 83-1382 به علت فشار خون بالا انجام شد. در این مطالعه فشار خون، سن، جنس، وضعیت درمانی شامل مصرف یا عدم مصرف دارو، نوع و تعداد داروهای مصرفی بیماران بررسی و نتایج توسط آمار توصیفی تحلیل شد.

    یافته ها: از 200 بیمار مراجعه کننده 1%دارو مصرف نمی کردند، 59.5% یک دارو و 39.5% دو دارو یا بیشتر مصرف می کردند. 33.5% بیماران آتنولول و 11% بیماران تنها انالاپریل مصرف می کردند. بیش ترین میزان مصرف ترکیب دارویی بتا بلوکر + (angiotensin converting enzyme inhibitor) acei و کم ترین آن مربوط به ترکیبی از مدر و بلوک کننده کانال های کلسیمی بوده است. همه بیماران مصرف کننده مدر در حین مراجعه در مرحله پره هیپرتانسیون قرار داشتند در حالیکه اغلب بیماران تحت درمان با (calcium chanel blocker) ccb با مرحله دو فشار خون مراجعه کردند در بیماران تحت درمان با ترکیب دارویی مدر و ccb شدت کمتری از مقادیر فشار خون (100% در مرحله پره هیپرتانسیون)در مقایسه با مصرف کنندگان acei و ccb یا acei و مدر وجود داشت (57% در مرحله دو).

    نتیجه گیری: در این مطالعه درمان ترکیبی مدر و ccb بهترین نتیجه درمانی در کنترل فشار خون را داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها