• مداومت مصرف آمپول های تزریقی پیش گیری از بارداری دپومدروکسی پروژسترون استات (dmpa) در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهر اردبیل، 1384

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 400
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: (depo medroxy progesteron acetate) dmpa به طور گسترده بوسیله بیش از 68 میلیون زن در 114 کشور دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. دلایل پزشکی و غیر پزشکی برای قطع استفاده از این روش گزارش شده است. این مطالعه در مورد روند مداومت مصرف dmpa در منطقه اردبیل انجام شده است.

    روش کار: این مطالعه یک بررسی مقطعی گذشته نگر بوده، که بر روی 396 زن استفاده کننده از dmpa که به مراکز بهداشتی- درمانی اردبیل مراجعه کننده بودند، انجام شد. روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده و ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش نامه ای بود که به صورت مصاحبه با خود فرد تکمیل و اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزار spss 11.5 و آزمون های آنالیز واریانس و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: میانگین سنی افراد مورد بررسی 7.8 ± 32 سال، 95% آن ها خانه دار و 33.8% دارای تحصیلات ابتدایی بودند. میزان تداوم 6، 12.9 و 24 ماهه به ترتیب 44.5%، 26.8%، 18.2% و 2.3% و شایع ترین دلیل عدم تداوم در تمام گروه ها قطع قاعدگی بود. بین تداوم و متغیرهای سطح تحصیلات افراد مورد مطالعه، سطح تحصیلات همسر، شغل همسر، درآمد خانوار، تعداد حاملگی ها تعداد فرزندان و روش زایمان قبلی رابطه آماری معنی داری مشاهده شد (0.05p<)

    نتیجه گیری: شناسایی ویژگی های افراد داوطلب استفاده از dmpa، به تعیین نحوه مشاوره و در نتیجه بالا رفتن میزان رضایت و افزایش تداوم استفاه از این روش کمک می نماید. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها