• بررسی شیوع و شدت نوروپاتی و ارتباط آن با کفایت دیالیز در بیماران همودیالیزی در بیمارستان بوعلی اردبیل

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 609
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: پلی نوروپاتی اورمیک بخصوص نوروپاتی محیطی بطور شایع در بیماران همودیالیزی مزمن دیده می شود. شیوع نوروپاتی متغیر بوده و 80-18 درصد گزارش شده است. در این مطالعه شیوع نوروپاتی و ارتباط آن با مدت دیالیز و کفایت دیالیز در بیماران همودیالیزی مورد بررسی قرار گرفته است.

    روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که بر روی 30 بیمار همودیالیزی انجام گرفت. در این بیماران معاینات نورولوژی توسط نورولوژیست انجام گردید و kt/v برای کفایت دیالیز از طریق نرم افزار موجود در سایت hdcn (hypertension dialysis clinical nephrology) محاسبه گردید. ( nerve conductive velocity) ncv و emg (electro myo graphy) اندام های تحتانی و فوقانی بوسیله نورولوژیست انجام شد. آزمایشات مورد نیاز از آزمایشات سریال بیماران استخراج گردید. در این مطالعه بیماران با هپاتیت c,b و دیابت و آمیلوئیدوز از مطالعه حذف شدند. نتایج با نرم افزار آماری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: در معاینات بالینی بیماران 40% نوروپاتی محیطی داشتند، در ncv, emg 56.7% نوروپاتی خفیف، 13.3% نوروپاتی در حد متوسط و 13.3% نوروپاتی شدید داشتند که ارتباط معنی داری بین مدت دیالیز و کفایت (kt/v) بدست نیامد و در 16.7% از بیماران نوروپاتی یافت نشد. در این مطالعه 56.7% بیماران، کفایت دیالیز مطلوب و 26.6% بیماران کفایت دیالیز در حد قابل قبول و بقیه kt/v نامطلوب داشتند.

    نتیجه گیری: با وجود روش های نوین همودیالیز و بهتر در مقایسه با گذشته شیوع نوروپاتی در بیماران همودیالیزی بالا بوده و تغییری در شیوع نوروپاتی حاصل نشده است. کفایت دیالیز با نوروپاتی ارتباط معنی داری ندارد. به نظر می رسد که عوامل ایجاد نوروپاتی کلیرانسی مثل اوره نداشته و در بدن تجمع پیدا می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها