• بررسی عوامل تن سنجی دانش آموزان دختر 19-7 ساله اردبیل و مقایسه آن با استاندارد nchs

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 329
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: یکی از مهم ترین شاخص های بین المللی برای ارزیابی رشد و سلامت جسمی، اندازه گیری وزنو قد و تعیین توده بدن (body mass index) bmi و مقایسه آن ها با منحنی های استاندارد می باشد. این تحقیق با هدف بررسی وضعیت رشد جسمی دختر دانش آموز 19-7 ساله اردبیل و مقایسه آن با مقادیر استاندارد و مطالعات مشابه در ایران بعمل آمده است.

    روش کار: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای، قد و وزن 3996 نفر دانش آموز دختر 19-7 ساله شهری و روستایی در سال 1384 اندازه گیری شد و میانگین، انحراف استاندارد و صدک های مختلف 5، 10، 25، 50، 75، 90 و 95 قد و وزن و شاخص توده بدن در تمامی سنین محاسبه شد و با استاندارد (center for health statistics national ) nchs و مناطق دیگر ایران مقایسه گردید.

    یافته ها: میانگین قد و وزن دختران شهری از همسالان روستایی خود بیشتر می باشد. رشد قد آزمودنی ها در فاصله سنی 9 تا 12 سالگی بیشتر و حداکثر آن در نه سالگی و به مقدار 6 سانتی متر در سال است. هم چنین بیش ترین میزان افزایش وزن دختران در سن 13 سالگی و به مقدار 5.5 کیلوگرم در سال می باشد. میانگین قد و وزن دختران اردبیلی در سنین مورد مطالعه از همسالان تهرانی، کرمانی، اصفهانی کمتر می باشد. هم چنین تمامی صدک های قد و وزن و توده بدن دختران 19-7 ساله اردبیل از صدک های مشابه خود در استاندارد nchs کمتر می باشد.

    نتیجه گیری: در تمام موارد صدک های مربوط به قد، وزن و bmi دختران 19-7 سال اردبیل از استاندارد nchs پائین می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها