• بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی منجر به مرگ در استان اردبیل از فروردین ماه 1380 تا اسفند 1380

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 423
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف:  شایع ترین علت مرگ افراد بین 44-1 سالگی ناشی از صدمات می باشد و در کل سومین علت مرگ در تمام سنین را شامل می شود. تصادفات جادهای و شهری با وسائط نقلیه موتوری و اثرات آن در مجموع 50% از موارد ضربه های وارد به انسان را شامل می شوند. میزان مرگ و میر در حوادث ترافیکی بیانگر عمق فاجعه بوده ولی بهرحال بیشتر مصدومین قابل نجات بوده و اغلب این حوادث قابل پیش گیری هستند. تصادفات در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما از اهمیت خاصی برخوردار است. زیرا علاوه بر از دست دادن تعداد زیادی از نیروهای فعال اقتصادی و اجتماعی، خسارات زیادی نیز بر پیکر جامعه وارد می کند، بطوری که نرخ خسارات و ضایعات ناشی از تصادفات بالغ بر 3% تولید ناخالص کشور می باشد.

    روش کار: پژوهش حاضر که یک مطالعه توصیفی بوده و به منظور بررسی اپیدمیولوژیک حوادث منجر به فوت استان اردبیل از فروردین 1380 تا 1380، با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از پزشکی قانونی اردبیل در بیمارستان ها انجام شد و تحت نرم افزار spss تحلیل گردید.

    یافته ها: تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده که مشتمل بر 272 مورد فوت در اثر حادثه نشان می دهدکه اغلب فوت شدگان حوادث، مذکر (82%) و در رده سنی 30-21 سال (19.9%) قرار دارند. وجود رابطه معکوس بین میزان تحصیلات و فراوانی متوفیان از یافته های دیگر این مطالعه بود. هم چنین مشخص شد که اغلب وسائل نقلیه منجر به فوت وسیله نقلیه سبک بوده (70.6%) و اکثر قربانیان حوادث را عابرین پیاده تشکیل می دهند (34%) میزان تصادفات  جاده ای بین شهری (63.6%) و تصادفات داخل شهری (36.4%) بوده و اغلب حوادث در فصل تابستان رخ داده اند (38.2%) اغلب مرگ و میرها در محل حادثه و در دقایق اولیه س از تصادف رخ داده (50%) و علت مرگ و میر اکثر متوفیان صدمات متعدد (48.5%) و صدمات مغزی (46.4%) بوده است.

    نتیجه گیری: جسن مذکر، سن 30-21سال، سطح تحصیلات پایین افراد، فصل تابستان و وسیله نقلیه سبک فاکتورهای موثر در میزان مرگ ناشی از تصادفات بوده و علت عمده آن صدمات متعدد و صدمات مغزی بود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها