• رفتارهای اطلاع یابی پزشکان عمومی شهر اردبیل و رویکرد آن ها به منابع الکترونیکی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 356
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: پزشکان عمومی نیازمند منابع اطلاعاتی مختلف و اطلاعات وسیعی هستند تا حوزه وسیع کاری آن ها را تحت پوشش قرار دهد. یکی از نکات حیاتی برای پزشکان عمومی دسترسی به موقع به منابع اطلاعاتی بالینی گسترده است. آن ها باید به موقع به دامنه وسیعی از منابع اطلاعات بالینی که در تشخیص و درمان بیماران موثر است دسترسی داشته باشند. هدف از این مطالعه تعیین رفتارهای اطلاع یابی پزشکان عمومی شهر اردبیل و رویکرد آن ها به منابع الکترونیکی می باشد.

    روش کار: این مطالعه به روش پیمایشی از طریق پرسشنامه انجام شد. تعداد 191پرسشنامه در شهریور 1384 میان پزشکان عمومی شهر اردبیل توزیع و 167 پرسشنامه تکمیل و جمع آوری گردید، داده ها در نرم افزار spss وارد و بر اساس آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: 75% از پزشکان عمومی به اینترنت دسترسی داشتند. بیشتر آن ها برای روز آمدن اطلاعات خود و حل مسایل درمانی 78.4% به جستجوی اطلاعات می پرداختند. پزشکان عمومی ابتدا از مرجع و سپس با شرکت در دورهای بازآموزی اطلاعات خود را روز آمد می کردند. در بین کانال های رسمی مجلات پزشکی بعد از کتاب بیش ترین استفاده را داشت و در بین کانال های غیر رسمی بعد از دوره های بازآموزی آن ها با شرکت در همایش ها و کنگره ها خود را روزآمد می کردند. 61.7% نداشتن وقت کافی و نزدیک به نیمی از پزشکان عمومی 47.3% نبودن منابع کافی در کتابخانه های مورد مراجعه و 40% عدم آشنایی با بانک های اطلاعاتی را از مشکلات اصلی برای دستیابی به منابع اطلاعاتی ذکر کردند.

    نتیجه گیری: پزشکان عمومی به اهمیت اینترنت به عنوان ابزار مهم در دستیابی به اطلاعات آگاه هستند ولی هنوز آنرا به عنوان ابزار مهم در پاسخ به پرسش های پیش آمده در هنگام کار استفاده نمی کنند. پزشکان عمومی بیشتر از کتاب و بعد دوره های بازآموزی و در مرتبه ششم از اینترنت برای کسب اطلاعات استفاده می کنند. بیشتر آن ها بدلیل عدم آشنایی کافی با اینترنت، منابع الکترونیکی و بانک های اطلاعاتی پزشکی از آن ها استفاده نمی کنند. پزشکان عمومی نیازمند آموزش اینترنت، ابزارها و روش های جستجو در وب و بانک های اطلاعاتی پزشکی هستند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها