• تظاهرات بالینی و نتایج آنتی بیوگرام در 510 کودک مبتلا به عفونت دستگاه ادراری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 279
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: شناسایی علائم عفونت دستگاه ادراری، مخصوصا در شیرخواران و کودکان خردسال از نظر شروع درمان حائز اهمیت است و در صورت تاخیر در تشخیص عفونت دستگاه ادراری، کودکان در معرض خطر تاخیر در رشد، سپسیس و نیز مشکلات مزمن از جمله اسکار کلیه، افزایش فشار خون شریانی و نارسایی کلیه قرار می گیرند. مصرف روز افزون آنتی بیوتیک ها، درمان تجربی با آنتی بیوتیک های رایج موجب افزایش مقاومت میکروارگانیسم های مولد عفونت سیستم ادراری شده است. با توجه به اختلاف در مقاومت باکتری ها در مناطق مختلف و تغییر میزان این مقاومت در عفونت دستگاه ادراری مطالعه زیر انجام گردید.

    روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است. 510 کودک زیر 12 سال که در سال 85-84 به طور سرپایی با نتیجه آزمایش مثبت کشت ادرار و شمارش کلنی بالای 105 به درمانگاه های مستقر در بیمارستان های علی اصغر و سبلان اردبیل مراجعه کرده بودند، انتخاب و سپس علایم عفونت دستگاه ادراری بررسی شد. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه از طریق والدین آن ها جمع آوری شد و سپس داده های جمع آوری شده با برنامه نرم افزاری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: بوی بد ادرار هنگام تعویض کهنه 54.7% در کودکان زیر 12 ماه، گریه به هنگام دفع ادرار (سوزش ادراری) 58.9% در کودکان 1 تا 3 سال، تکرار ادرار 54.8% در کودکان 3 تا 6 سال و سوزش هنگام ادرار کردن با 49.2% در کودکان بالای 6 سال شایع ترین شکایت بیماران بودند. از نظر تفاوت های جنسی دخترها تقریبا چهار برابر پسرها مبتلا بودند که در گروه سنی 13 تا 36 ماه این نسبت بیش ترین اختلاف را داشت (4.8 به 1). در مورد مقاومت میکروارگانیسم ها به آنتی بیوتیک، آمپی سیلین با 78.9% در رتبه اول، کوتریمو کسازول با 66%، سفالکسین با 62.8% و سفازولین با 33.3% مقاومت در رتبه های بعدی قرار داشتند. مقاومت ای کولی در برابر جنتامایسین 15.8% بود که در مقایسه با سایر باکتری ها بالاتر و در برابر سفتریاکسون 8% بود که در مقایسه با بقیه باکتری ها پایین تر بود.

    نتیجه گیری: یافته های پژوهش تنوع تظاهرات بالینی عفونت سیستم ادراری را در سنین مختلف نشان می دهد. هم چنین طبق نتایج بدست آمده، مقاومت دارویی آنتی بیوتیک های رایج در درمان عفونت ادراری از جمله آمپی سیلین، کوتریمو کسازول، سفالکسین و سفازولین زیاد است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها