• مقایسه شدت درد زایمان با و بدون مصرف گاز انتونکس و اثر آن روی نوزاد مادران شکم اول

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 348
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: دردهای زایمانی یکی از شدیدترین دردهایی است که زنان تجربه می کنند .درد شدید باعث ایجاد پاسخ های استرس شده و اثرات مضری بر مادر و جنین دارد . با توجه به اثرات سوء درد، این مطالعه برای تعیین اثر بخشی استفاده از روش خود تجویزی گاز انتونکس بر کاهش درد زایمان در مرحله اول و دوم و بررسی تاثیر آن برروش و روند زایمان و هم چنین آپگار نوزاد انجام شد.

    روش کار: این مطالعه 120زن باردار اول زای مراجعه کننده به بیمارستان 29 بهمن تبریز در مطالعه ای بالینی یک سو کور بصورت تصادفی شرکت کردند . در فاز فعال زایمان از گاز انتونکس و یا گاز اکسیژن استفاده شد .میزان شدت درد مادر سوال شده و براساس معیار آنالوگ نمره داده شد.

    یافته ها: بر اساس اطلاعات جمع آوری شده، فراوانی شدت درد در دو گروه گاز انتونکس و گاز اکسیژن از نظر آماری تفاوت معنی دار داشت. میانگین درد برای گروه گاز انتونکس در مرحله اول زایمان 5.93 و در مرحله دوم زایمان 5.82 و برای گروه گاز اکسیژن در مرحله اول زایمان 6.99 و در مرحله دوم 6.74 بود.که تفاوت معنی دار وجود داشت. 41.7% مادران در گروه انتونکس درد شدید و 11.7% درد خیلی شدید داشتند درحالیکه در گروه اکسیژن 58.3% مادران درد شدید و 25% مادران درد خیلی شدید داشتند (0.001(p<. بین روش زایمان، روند زایمان و آپگار نوزاد در دو گروه تفاوت معنی دار وجود نداشت.

    نتیجه گیری: بر اساس یافته های مطالعه گاز انتونکس در مقایسه با گاز اکسیژن شدت دردهای زایمانی را به میزان بیشتری می کاهد و در تخفیف دردهای زایمانی در مرحله اول و دوم زایمان موثر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها