• بررسی نقش آموزش مهارت های حل مساله در بهبود بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه (ptsd) ناشی از زلزله بم (با تاکید بر جنسیت)

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 491
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: اختلال استرس پس از ضربه (ptsd) به واکنش شدید و معمولاً دیرپا در مقابل عوامل استرس زای شدید نظیر سوانح طبیعی (مانند زلزله، سیل) و بلایای ساخته دست بشر (مانند جنگ، قتل) اطلاق می شود. هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثر بخش آموزش مهارت های حل مساله در کاهش علائم اختلال استرس پس از ضربه (ptsd) و نوع روش های مقابله ای در گروهی از زلزله زدگان بم با تاکید بر جنسیت بود.

    روش کار: نوع پژوهش از انواع طرح های تجربی است، پس از نمونه گیری، به وسیله فرم مصاحبه بالینی ساختار یافته و مقیاس اختلال استرس پس از ضربه می سی سی پی برای 160 نفر تشخیص pstd داده شد، و نمونه ها به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی (تحت آموزش مهارت های حل مساله قرار گرفتند) و شاهد (تحت آموزش مهارت های حل مساله قرار نگرفتند) تقسیم شدند، پس از آموزش مهارت های حل مساله مجدداً از نمونه ها، آزمون فرم مصاحبه بالینی ساختار یافته و بدنبال آن آزمون مهارت های مقابله ای به عمل آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون آماری t و آنالیز واریانس استفاده گردید.

    نتایج: حدود 61.6% افراد جامعه دارای علائم pstd بودند و تفاوت معنی داری بین زن و مرد از نظر شدت علائم pstd وجود نداشت. در میانگین شدت علائم pstd  در دو گروه آزمایشی و شاهد در نمرات حاصل از تفاضل مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنی داری وجود دارد این در حالی است که میزان کاهش علائم pstd در گروه زنان پس از مداخله، تفاوت معنی داری با میزان کاهش این علایم در گروه مردان ندارد. با مقایسه میانگین نمرات آزمودنی ها در آزمون مهارت های مقابله ای مساله مدار و مهارت های مقابله ای هیجان مدار در دو گروه شاهد و مورد در شرایط پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنی دار آماری مشاهده گردید با این حال بین زنان و مردان از لحاظ میزان استفاده از شیوه مقابله ای مساله مدار، تفاوت معنی داری وجود ندارد و بین زنان و مردان از لحاظ میزان استفاده از شیوه مقابله ای هیجان مدار تفاوت معنی دار است.

    نتیجه گیری: وجود تفاوت معنی دار بین نتایج پیش آزمون و پس آزمون گروه مورد و گروه شاهد بیانگر تاثیر آموزش مهارت های حل مساله در کاهش علائم ptsd می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها