• بررسی میزان پایداری ید موجود در نمک های یددار در برابر نور و رطوبت در شهر دامغان در سال 1384

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 616
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: کمبود ید یکی از مهم ترین عوامل تهدید کننده سلامت بشر می باشد که از ابتدایی ترین مرحله حیات، زندگی انسان را با خطراتی جبران ناپذیر مواجه می نماید که پس از ابتلا راهی برای نجات از عوارض آن وجود ندارد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر عوامل رطوبت و نور بر میزان پایداری ید در نمک های یددار و مقایسه آن با میزان استاندارد می باشد.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی دوازده نمونه نمک توزیع شده در شهر دامغان بصورت تصادفی انتخاب گردید. تمام آزمایش ها در آزمایشگاه شیمیایی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دامغان انجام شد. برای سنجش ید از روش تیتراسیون بر اساس متد فارماکوپه بریتانیا استفاده گردید. در این بررسی میزان ده گرم از انواع نمک های تصفیه شده و تصفیه نشده در شرایط نور، تاریکی، رطوبت و عدم رطوبت به مدت دو ماه نگهداری و بطور هفتگی مورد آزمایش قرار گرفتند. تحلیل آماری نتایج به روش تی زوجی و anova توسط نرم افزار spss انجام شد.

    یافته ها: نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که کاهش ید در تمام نمونه ها مشاهده شد و میزان کاهش آن در نمک های تصفیه شده درمقابل نور، تاریکی، رطوبت و عدم رطوبت به ترتیب 2.2، 1.5، 4.1 و 2.1 میلی گرم در لیتر می باشد. همچنین میزان کاهش ید در نمک های تصفیه نشده در مقابل نور، تاریکی، رطوبت و عدم رطوبت به ترتیب 3.4، 2.1، 5.35 و 2.6 میلی گرم در لیتر می باشد. علی رغم کاهش ید؛ میزان آن در حد قابل قبول (ppm50-30) قرار داشت.

    نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان می دهد که میزان ناپایداری ید موجود در نمک های ید دار در برابر تاریکی (ppm 1.9) کمتر از نور (ppm3) بوده (0.09p<) و هم چنین در نمک های تصفیه شده (ppm2.75) نسبت به انواع تصفیه نشده (ppm 3.36) نیز کمتر می باشد (0.28(p<. از طرفی ناپایداری ید در برابر رطوبت (ppm 4.93) نسبت به عدم رطوبت (ppm 2.43) بیشتر (0.006(p< بوده و این ناپایداری در نمک های تصفیه نشده (ppm 3.97) بیشتر از انواع تصفیه شده (ppm 3.1) می باشد (0.28p<). همچنین میزان ناپایداری ید در برابر نور (ppm3) کمتر از ناپایداری آن در برابر رطوبت (ppm 4.93) بوده است (0.5p<).

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها