• بررسی روش های سنتی پیشگیری از گرفتگی صدا در مداحان اردبیل

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 462
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: گرفتگی صدا جز ء شایع ترین مشکلات خوانندگان و مداحان است و روش های جلوگیری از آن و صاف کردن صدا می تواند در پیشرفت و بهبود صدای افراد بسیار مؤثر باشد .از اینرو این مطالعه با هدف "تعیین روش های سنتی جلوگیری از گرفتگی صدا در مداحان شهر اردبیل" انجام شد.

    روش کار: تحقیق حاضر یک بررسی توصیفی مقطعی است .در این تحقیق کل مداحان اردبیل 43 نفر بررسی شدند .پرسشنامه ای که شامل اطلاعاتی چون سن، جنس، مدت مداحی، سابقه گرفتگی صدا و راه های جلوگیری از گرفتگی آن بود توسط این افراد تکمیل شد و پس از جمع آوری پرسشنامه ها داده ها با نرم افزار آماری  spss تجزیه و تحلیل و از آمار توصیفی استفاده شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد همه افراد مورد بررسی مرد بودند .میانگین سنی آن ها 41.3 سال با انحراف معیار 13.1 بود. تمام مداحان در ماه محرم، 15 نفر (34.9%) در ماه رمضان و 8 نفر (18.6%) در سایر ماه ها مداحی می کردند. صافی صدا اکثراً در تابستان (79%) و گرفتگی صدا اکثراً در زمستان دیده می شد (67.4%). 36 نفر (83.7%) گرفتگی صدا را تجربه کرده بودند که (32.6%) دو روز دچار گرفتگی صدا شده بودند. استراحت کافی و خوردن غذای مقوی بهترین راه های جلوگیری از گرفتگی صدا بوده است و در حین گرفتگی صدا 60.1% ا فراد از داروهای کورتون دار برای رفع مشکل استفاده می کردند. هم چنین در حین گرفتگی صدا از روش خواندن پست استفاده می کردند.

    نتیجه گیری: گرفتگی صدا در مداحان بیشتر و مهمتر از افراد عادی است وبیشتر در ماه های خاصی از سال دیده می شود .در اکثر افراد مدت گرفتگی صدا کوتاه بود و با استفاده از داروهای کورتون دار و خواندن پست درمان مطلوب بدست می آید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها