• ارزیابی واکنش زنجیر های پلیمراز (pcr) سرم بیماران در تشخیص سریع لپتوسپیروز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 644
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: لپتوسپیروز یک بیماری، مشترک انسان حیوان با شیوع قابل توجه در جهان است .چون درمان فقط در روزهای اول بیماری موثر است، تشخیص درست و سریع لپتوسپیر وز بسیار با اهمیت است. رشد میکروب بسیار کند است و به دلیل نبود آنتی بادیهای اختصاصی در هفته اول بیماری، سرولوژی نیز ناکارآمد است. بنابراین واکنش زنجیره ای پلیمریزاسیون (pcr) تنها راه تشخیص زودرس است.  در این مطالعه حساسیت و دقت روش pcrمتعارف در تشخیص سریع لپتوسپیروز در نمونه سرم مربوط به هفته اول بیماری ارزیابی شده است.

    روش کار: در این مطالعه تعداد 70 نمونه سرم واجد شرایط و اخذ شده در هفته اول بیماری از افرادی که علائم بالینی مشکوک به لپتوسپیروز داشتند و آزمون مرجع (میکروآگلوتیناسیون) نمونه سرم بار اول آنها منفی و نمونه بار دوم آنها مثبت بود (تبدیل سرمی که دال بر تشخیص قطعی بیماری است)، مورد مطالعه قرار گرفتند.

    یافته ها: در این مطالعه نتیجه pcr در 24 مورد مثبت بود. حساسیت این روش 74.5% و دقت آن 100 باکتری در هر میلی لیتر سرم بود.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان می دهد pcr تنها روش سریع برای تشخیص لپتوسپیروز در هفته اول بیماری است ولی حساسیت آن خیلی بالا نیست، در حالی که روش های دیگر کاربرد ندارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها