• بررسی غلظت گرد و غبار هوای محیط کار در کارخانه سیمان اردبیل

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 556
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: غلظت های بالای گرد و غبار در هوای تن فسی شاغلین از جمله مهم ترین عوامل محیطی موثر بر سلامت کارگران شاغل در صنعت سیمان می باشد. با توجه به نقش محوری سلامت نیروی کار در توسعه پایدار، این مطالعه با هدف ارزیابی میزان گرد و غبار در هوای تنفسی و همچنین تعیین درصد سیلیس آزاد ذرات معلق در کارخانه سیمان اردبیل انجام گرفت.

    روش کار: در این مطالعه مقطعی غلظت گرد و غبار در هوای تنفسی کارگران ارزیابی شد که با جمع آوری 64  نمونه گرد و غبار فردی و 35 نمونه محیطی در دو اندازه قابل تنفس و قابل استنشاق بررسی شدند. مقدار غلظت سیلیس آزاد نیز در 4 نمونه گرد و غبار تعیین گردید.

    یافته ها: متوسط غلظت گرد و غبار قابل استنشاق و قابل تنفس برای نمونه های فردی به ترتیب معادل 13 و 58  میلی گرم بر متر مکعب و برای نمونه های محیطی به ترتیب معادل 27 و 154  میلی گرم بر متر مکعب برآورد گردید .بطور متوسط غلظت گرد و غبار در 90% نمونه های محیطی و بیش از 80% نمونه های فردی، بیشتر از مقادیر استاندارد ایران می باشد. متوسط درصد سیلیس آزاد در نمونه های آنالیز شده معادل 2.86% اندازه گیری شد که دامنه آن از 2.33% در قسمت بارگیرخانه 3.67% در قسمت نمونه گیری (آسیاب مواد) متغیر می باشد.

    نتیجه گیری: با توجه به میزان سیلیس آزاد موجود، غلظت ذرات گرد و غبار سیمان در این مطالعه بیش از مقادیر مجاز تعیین شده توسط کمیته فنی بهداشت حرفه ای ایران می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها