• بررسی تاثیر رژیم دو دارویی گلوکزآمین و کلروکین در مقایسه با رژیم تک دارویی گلوکزآمین در درمان استئوآرتریت زانو

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 410
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: مقایسه تاثیر بالینی رژیم درمانی دو دارویی گلوکزآمین و کلروکین با رژیم تک دارویی گلوکزآمین در درمان بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو.

    روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده، 30 بیمار (گروه مداخله) با داروهای گلوکزآمین و کلروکین و 25 بیمار (گروه کنترل) تنها با داروی گلوکزآمین به مدت 12 هفته تحت درمان قرار گرفتند. از شاخص  (western ontario and mcmaster universities) womac جهت ارزیابی تاثیر درد بر عملکرد بیماران استفاده شد.

    یافته ها: میانگین امتیاز شاخص womac در گروه مداخله در بدو ورود (3.51)، هفته ششم (1.96) و هفته دوازدهم (1.84) بود. میانگین امتیاز شاخص womac در گروه کنترل در بدو ورود (3.15)، هفته ششم (2.36) و در هفته دوازدهم (2.35) بود. در هفته دوازدهم میانگین امتیاز شاخص womac در گروه مداخله بطور معناداری کمتر از گروه کنترل بود (0.02(p= در بیماران مونث زیر 65 سال با bmi مساوی یا کمتر از 30 تفاوت معناداری در مداخله میانگین شاخص womac در هفته دوازدهم بین دو گروه وجود داشت (0.05(p<.

    نتیجه گیری: رژیم دو دارویی گلوکز آمین همراه با کلروکین پس از 12 هفته تاثیر بهتری نسبت به رژیم تک دارویی گلوکز آمین در کاهش درد و بهبود عملکرد مفصلی بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو بویژه در زنان با bmi کمتر از 30 و سن کمتر از 65 سال داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم