• اثرات میدان های الکترومغناطیس با فرکانس کم و متوسط بر رفتار استرس رت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 379
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: در دهه ی گذشته مطالعه زیادی در رابطه با اثر میدان های الکترومغناطیسی بر سیستم عصبی انسان و حیوانات صورت گرفته است کاربرد روز افزون دستگاه های مولد امواج الکترومغناطیسی در زندگی روزمره باعث نگرانیهای بسیاری در ارتباط با اثرات این امواج بر سلامت انسان شده است. استرس می تواند زمینه ساز بروز مشکلات فراوانی در رفتار و عملکرد موجود زنده باشد. در این مطالعه اثر امواج الکترومغناطیسی بر روی استرس موجود زنده مورد بررسی قرار گرفت.

    روش کار: در این مطالعه بنیادی دو گروه 30 قطعه ای موش رت نر بالغ نژادwistar به مدت 80 دقیقه تحت معرض میدانهای الکترومغناطیس با شدت 700  میلی گوس ناشی از جریان های الکتریکی مثلثی فرکانس پائین (10هرتز) و فرکانس بالا (110 کیلوهرتز) قرار گرفته و از طریق آزمون tail pinch (t.p) مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج بدست آمده در بین گروه ها مورد مقایسه قرار گرفت.

    یافته ها: مقایسه میانگین زمان پاسخ دهی و بروز رفتار استرسی در هر دو گروه قبل از تابش دهی و بعد از قرار گرفتن در معرض میدان الکترومغناطیس با پالس مثلثی در فرکانس 10 هرتز(فرکانس پائین) و 110  هرتز در مدت زمان 80 دقیقه تابش دهی اختلاف معنی دار را نشان می دهد (0.05p<). بدین سان که میزان پاسخ دهی و بروز رفتار استرسی تحت این نوع از میدان ها شدیداً کاهش یافته است. ولی مقایسه میانگین گروه اول و دوم توسط آزمون آماری t-test با هم دیگر بعد از 80  دقیقه تابش با میدان شدت مشابه و فرکانس های مختلف جهت نشان دادن اثر فرکانس به بروز رفتار نشان داد که اختلاف معنی داری بین این دو گروه وجود ندارد.

    نتیجه گیری: نتایج بدست آمده حاکی از اثر ضد استرس میدان مغناطیسی پالسدار مثلثی است که این اثر در محدوده امواج رادیوئی am شدیدتر می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم