• همگرایی بین نقطه شکست ضربان قلب (hrdp) و نقطه شکست پتاسیم سرم (ktp) در مردان جوان ورزشکار طی پروتکل ورزشی هافمن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 373
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: نقطه شکست ضربان قلب (hrdp) در برآورد آستانه بی هوازی و کنترل برنامه تمرینی ورزشکاران اهمیت فراوانی دارد ولی علیرغم تحقیقات انجام شده، مکانیزم های فیزیولوژیکی اصلی دخیل در وقوع hrdp به طور واضح تبیین نشده اند. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی همگرایی hrdp و نقطه شکست پتاسیم سرم (ktp) (افزایش ناگهانی در مقادیر پتاسیم سرم)، به عنوان یکی از مکانیزم های احتمالی دخیل در وقوع hrdp به اجرا درآمده است.

    روش کار: برای این منظور تعداد 30 نفر داوطلب مرد جوان ورزشکار (با میانگین و انحراف معیار سن 1.2±20 سال، قد 7.34±176 سانتی متر و و زن 5.66±61.58 کیلوگرم) به عنوان آزمودنی های پژوهش انتخاب شدند. به منظور ایجاد hrdp از پروتکل هافمن استفاده شد، پس از تعیین hrdp در آزمودنی ها با استفاده از روش s.dmax یک هفته بعد، همزمان با اجرای پروتکل، نمونه خونی از ورید دست چپ آزمودنی ها در 5 مرحله مختلف جمع آوری شده و میزان پتاسیم سرم آن ها با استفاده از فلیم فتومتر به طور مستقیم اندازه گیری شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد که hrdp در تمام آزمودنی ها (100%) به طور میانگین در hrmax 78% و نقطه شکست پتاسیم سرم به طور میانگین در hrmax 79% اتفاق می افتد و بین hrdp و نقطه شکست پتاسیم سرم اختلاف معنی داری وجود ندارد (3.84± 158 در برابر 3.88±159 ضربه در دقیقه، 0.184(p= و هر دو پدیده (ktp , hrdp) همزمان در مرحله سوم خونگیری واقع شدند.

    نتیجه گیری: افزایش پتاسیم سرم در طول پروتکل تمرینی فزاینده دوچرخه کارسنج هافمن، می تواند یکی از مکانیزم های موثر در وقوع hrdp باشد

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها