• بررسی میزان شیوع ناقلین استرپتوکوک گروه b در دوره پری ناتال زنان شهرستان اردبیل و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 624
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: عفونت های زودرس ناشی از استرپتوکوک های گروه b در24 ساعت اول زندگی روی داده و با سپسیس شدید یا پنومونی و مرگ و میر بالا (20-5%) همراه هستند. عفونت های قبل از تولد ناشی از استرپتوکوک های گروه b به صورت عمودی در حین زایمان و عبور نوزاد از کانال زایمانی از مادران ناقل بی علامت به نوزاد منتقل می شوند. اقدامات پیشگری کننده می تواند با غربالگری زنان بار دار انجام شود. به همین دلیل این مطالعه برای بررسی شیوع و مقاومت آنتی بیوتیکی سویه های استرپتوکوک گروه  bدر دوره پری ناتال زنان باردار در شهر اردبیل انجام گردید .

    روش کار: برای تعیین شیوع ناقلی،420 زن باردار با طبقه بندی متناسب stratified proportional از 11مرکز بهداشتی درمانی اردبیل انتخاب شدند .نمونه گیری از زنان باردار در هفته 37-35 بارداری برای کشت با سواب استریل از واژن و رکتوم انجام شد. سواپ ها به یک محیط انتخابی مایع "تاد هویت براث" حاوی 10 میلی گرم بر لیترکلیستین و 15 میلی گرم بر لیتر نالیدیک سیک اسید (lim) تلقیح و در انکوباتور با دمای 37 درجه سانتی گراد به مدت 24 ساعت گرمخانه گذاری شده و سپس باکتری ها به محیط بلاد اگار (حاوی 5% خون گوسفند) کشت مجدد داده شدند. استرپتوکوک های گروه b ایزوله شده با تست های استاندارد شناسایی و با کیت اختصاصی تأیید گردیدند. آنتی بیوگرام به روش دیسک دیفیوژن بر روی آن ها انجام گرفت.

    یافته ها: از 420 نمونه مورد مطالعه، 62 مورد (14.8%) استرپتوکوک گروه b جدا گردید. در مجموع 19 مورد از کشت رکتال (4.5%)، 19 مورد از کاشت واژینال (4.5%) و 24 مورد (5.8%) هم ازکشت رکتال و هم ازکشت واژینال جدا گردید .بجز 3 مورد (4.83%) حساسیت کاهش یافته نسبت به پنی سیلین در سایر موارد باکتری های جدا شده به پنی سیلین حساس بودند .تمامی سویه های جدا شده نسبت به آمپی سیلین و و انکومایسین حساس بودند .در مورد اریترومایسین 1 مورد (1.61%) مقاومت و 15 مورد (24.2%) حساسیت نسبی و 46 مورد (74.2%) حساسیت وجود داشت و برای کلیند امایسین 11 مورد (17.7%) مقاومت و 5 مورد (8.06%) حساسیت نسبی و 46 مورد (74.2%) حساسیت گزارش شد.

    نتیجه گیری: با توجه به بالا بودن نسبی شیوع ناقلی استرپتوکوک گروه b در جمعیت مورد مطالعه (14.8%) و اهمیت این باکتری در بیماری زایی نوزادان بهتر است مادران باردار در هفته 35 تا 37 حاملگی از نظر ناقلی gbs غربالگری شوند. با توجه به نتایج آنتی بیوگرام مناسب ترین دارو برای درمان آمپی سیلین و در صورت وجود حساسیت به خانواده پنی سیلینها، وانکومایسین می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها