• پروتئین واکنشی c بعنوان مارکر تشخیصی در مایع جنبی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 555
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: یکی از اولین اقدامات تشخیصی در مایع جنب، افتراق نوع اگزوداتی و از ترانسوداتیو آن است. در این مطالعه با هدف شناسایی مارکرهای بیشتر در افتراق مایع جنب اگزوداتیو از ترانسوداتیو، سطح c-reactive protein (crp) به عنوان یکی از پروتئین های واکنش مرحله حاد در مایع جنبی بیماران مورد بررسی قرار گرفت.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی - مقطعی، 80  بیمار مبتلا به مایع جنبی که تشخیص نهایی بیماری آنها مشخص شده بود مورد بررسی قرار گرفتند. با استفاده از معیارهای"lights"، بیماران بر اساس اگزوداتیو و ترانسوداتیو بودن مایع جنب آنها به دو گروه تقسیم شدند. در هر دو گروه  crp سرم و مایع جنب بیماران به روش آگلوتیناسیون لاتکس اندازه گیری شد.

    یافته ها: از 80 نمونه مایع جنبی مورد بررسی 26 مورد (32.5%) ترانسوداتیو و 54 مورد (67.5%) اگزوداتیو بود در گروه اگزوداتیو 72.2% دارای crp مایع پلور مثبت (+1 تا +3) اما در گروه ترانسوداتیو تنها 38.5% crp مایع پلور مثبت بود (0.05(p<. بین علل ایجاد کننده مایع جنبی اگزوداتیو (عفونی و غیر عفونی، بدخیمی و غیر بدخیمی، سل و بدخیمی) و میزان مثبت شدن crp سرم در بیماران دارای مایع جنبی اگزوداتیو بطور قابل توجهی بیشتر از بیماران با مایع جنبی ترانسوداتیو بود (0.05(p<.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه از معیار crp بخصوص اگر به صورت کمی موردارزیابی قرار گیرد می توان به عنوان یک معیار جهت افتراق مایع جنبی اگزوداتیو ترانسوداتیو استفاده کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم