• اثرات آنتی اکسیدانی و آنتی آتروژنتیک اسید آمینه ایزولوسین بر دیواره شریان های کرونری خرگوش های با کلسترول بالا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 567
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: پراکسیداسیون لیپیدی به عنوان یک رویداد کلیدی در پیدایش آترواسکلروز مورد توجه قرار گرفته است. شواهد حاکی از آن است که تغییرات اکسیداتیو اسیدهای آمینه موجود در ldl منجر به تبدیل آن به شکل آتروژنیک شده که به وسیله ماکروفاژها برداشت می گردد. بنابراین کاهش تغییرات اکسیداتیو لیپوپروتئین ها از طریق افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی پلاسما می تواند روش موثری در جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی باشد. هدف در این مطالعه بررسی اثرات آنتی اکسیدانی و آنتی آتروژنیک اسید آمینه ال- ایزولوسین در خرگوش های با کلسترول بالا بوده است.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی تعداد 15 عدد خرگوش نر سفید انتخاب و به سه گروه پنج تایی (گروه های کنترل نرمال، کنترل پر کلسترول و پر کلسترول تحت درمان با اسید آمینه ایزولسیون) تقسیم شده و به مدت 5 هفته تحت رژیم های غذایی خاص قرار گرفتند. فاکتورهای بیوشیمیایی تری گلیسرید (tg)، کلسترول تام، لیپوپروتئین با دانسیته پایین (ldl-c)، لیپوپروتئین با دانسیته بالا (hdl-c)، ظرفیت آنتی اکسیدانی (ac)، مالون دی آلدئید (mda) و دی ان های کونژوگه (cds) در نمونه های خونی اندازه گیری گردید. بافت های شریان های کرونری نیز جدا شده و جهت ارزیابی بافت شناسی مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها: غلظت cds پلاسما در گروه تحت درمان با ایزولوسین در مقایسه با گروه کنترل پر کلسترول کاهش داشت ولی این تفاوت معنی دار نبود. میزان کلسترول تام، ldl-c، hdl-c و ac پلاسما در گروه تحت درمان با ایزولوسین در مقایسه با گروه کنترل پر کلسترول افزایش نشان داد در حالی که میزان tg و mda کاهش معنی داری داشت (0.05p<). اندازه نسبی رگه های چربی تشکیل شده در عروق کرونری گروه های تحت درمان با ایزولوسین نسبت به گروه کنترل پر کلسترول کاهش داشت (0.05p<).

    نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان داد که اسید آمینه ال- ایزولوسین با افزایش میزان ظرفیت آنتی اکسیدانی پلاسما و کاهش پراکسیداسیون لیپیدی از تشکیل رگه های چربی در حیوانات پر کلسترول ممانعت به عمل آورده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها