• الگوی غشای پایه در سرطان های سلول سنگفرشی، سلول بازال و بازال سنگفرشی با استفاده از رنگ های پاس و رتیکولین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 535
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: مطالعات مختلف نشان دهنده تغییرات ساختاری غشای پایه در سرطان های سلول سنگفرشی (scc) و سلول بازال (bcc) بوده اند. سرطان بازال سنگفرشی (bscc) یک تومور بدخیم اپی تلیالی با نمای هیستوپاتولوژیک متشکل از بخش های اپی تلیالی سنگفرشی و بازال است. با توجه به شبات هیستوپاتولوژیک سرطان های سلول سنگفرشی و بازال با سرطان سلول بازو اسکواموس، مطالعه حاضر با هدف تعیین الگوی شباهت یا تفاوت ساختار غشای پایه در سرطان های سلول سنگفرشی، سلول بازال و بازال سنگفرشی (بازواسکواموس) انجام گرفت.

    مواد و روش ها: در این مطالعه آزمایشگاهی پرونده بیماران مراجعه کننده به بخش پاتولوژی مرکزی بیمارستان امام خمینی تهران در سال های 1382-1379 بازبینی شد و از نمونه های هماتوکسیلین- ائوزین (hematoxylin-eosin/h&e)، تعداد 7 نمونه از ضایعات bscc, bcc,scc که فاقد خونریزی و نکروز بوده و پوشش اپلی تلیالی ممتدی با بافت همبند داشتند، انتخاب شدند. از بلوک های پارافینی نمونه های انتخاب شده، 3 برش 3 میکرونی تهیه شد و با رنگ های هماتوکسیلین- ائوزین و پریودیک اسید- شیف (پاس) [periodic acid schiff/pas)] و رتیکولین رنگ آمیزی شدند. سپس نمونه ها توسط دو پاتولوژیست به صورت مجزا از لحاظ الگوی هیستوپاتولوژیک غشای پایه و تفاوت این الگو در ضایعات فوق الذکر مورد ارزیابی قرار گرفتند.

    یافته ها: غشایپ ایه اپلی تلیوم طبیعی در رنگ آمیزی با رنگ رتیکولین، h&e و پاس، ممتد و ضخیم بود. غشای پایه scc در رنگ آمیزی با رنگ های h&e و پاس نامشخص و غیرممتد و در توده های سلولی محصور شده در بافت همبند، مشخص و ممتد بود. غشای پایه bcc در رنگ آمیزی با رنگ های رتیکولین، h&e و پاس واضح و ممتد بود. غشای پایه bscc در رنگ آمیزی با رنگ هایز رتیکولین، h&e و پاسخ واضح، مشخص و ممتد دیده شد.

    نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان داد که غشای پایه در bscc با استفاده از رنگ های پاس و رتیکولین به bcc شباهت بیشتری دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم