• برهمکنش سیستم کانابینوئیدی و نیکوتینی در یادگیری احترازی غیرفعال در موش های کوچک آزمایشگاهی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 388
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: کانابینوئیدها اثرات متنوع و پیچیده ای بر روی اعمال شناختی سطح بالا اعمال می کنند. به دلیل همپوشانی بین گیرنده های نیکوتینی و کانابینوئیدی در برخی از ساختارهای مغزی نظیر هیپوکامپ پشتی، احتمال وجود برهمکنش بین سییستم کانابینوئیدی و نیکوتینی در زمینه کنترل اعمال شناختی وجود دارد. در این مطالعه، اثر مکامیلامین بر یادگیری وابسته به وضعیت القاء شده با win55, 212-2 مورد بررسی قرار گرفته است.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی، از 280 سر موش کوچک آزمایشگاهی نر نژاد nmri استفاده شد. نمونه ها پس از بیهوشی در دستگاه استریوتاکسی قرار گرفتند و کانول گذاری دو طرفه در ناحیه  ca1هیپوکامپ پشتی انجام شد. بعد از طی دوره بهبودی هفت روزه، آزمون رفتاری با استفاده از دستگاه یادگیری احترازی غیرفعال مدل step-down انجام شد و میزان تاخیر حیوان در پایین آمدن از سکو به عنوان معیار حافظه اندازه گیری شد.

    یافته ها: تزریق win55, 212-2 و am251 پس از آموزش، باعث تخریب حافظه گردید. حافظه تخریب شده با تزریق win55, 212-2 به طور کامل با بکار بردن win55, 212-2 یا مکامیلامین در روز آزمون به حالت عادی برگشت.

    نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان می دهد که گیرنده های نیکوتینی هیپوکامپ پشتی نقش مهم در فراموشی ایجاد شده با win55, 212-2 و یادگیری وابسته به وضعیت القاء شده با win55, 212-2 بازی می کنند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها