• تعیین خصوصیات سویه بومی گونه باسیلوسی مولد آنزیم آلفا آمیلاز مقاوم به دما

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 557
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: آنزیم آلفا آمیلازهای مقاوم به دما کاربردهای تجاری وسیعی در فرآورری نشاسته، تخمیر و تهیه محصولات کربوهیدراتی دارد و جایگزین هیدرولیز شیمیایی نشاسته در فرآوری صنعتی شده است. هدف خصوصیات سویه بومی گونه باسیلوس مولد آنزیم آلفا آمیلاز مقاوم به دما بوده است.

    مواد و روش ها: در این مطالعه آزمایشگاهی باسیلوس جدا شده با نام b.licheniformis shahed-07 با استفاده از روش های بیوشیمیایی شناسایی شد. این باسیلوس در محیط مایع برای تولید آلفا آمیلاز کشت داده شد. محیط های تولید آنزیم با استفاده از منابع مختلف کربنی و نیتروژنی ارزیابی و محیط مناسب فرموله گردید. پایداری آنزیم تولیدی، پس از تخلیص نسبی آن، در برابر تغییرات دما، ph، فلزات یونی و عوامل کلاته کننده ارزیابی شد.

    یافته ها: حداکثر میزان آنزیم، در دمای 50 درجه سانتی گراد و 7=ph در طی 26 ساعت تولید شد. با افزودن 0.5% تریپتوفن به محیط کشت، میزان تولید آنزیم تا 202% افزایش یافت در حالی که 0.5% پپتون و لیزین به شدت موجب افت تولید شد. در مقایسه با آنزیم ناخالص، خلوص آنزیم نیمه تخلیص شده 3.77 برابر و فعالیت آنزیمی آن 32.64برابر بود. این آنزیم در ژل الکتروفورز (sodium dodecyl sulfste)sds با 0.2% نشاسته تک باند با وزن مولکولی 60000 دالتون فعالیت آمیلولیتیکی نشان داد. فعالیت مطلوب آنزیم در 70 درجه سانتی گراد و 7.5=ph بود، این آنزیم هم چنین در دامنه ph بین 6 تا 7 به مدت 24 ساعت پایداری داشت. یون جیوه به طور کلی بازدارنده فعالیت آنزیم بوده و یون های منگنز، آهن، کبالت و کلسیم سبب افزایش فعالیت آن شدند.

    نتیجه گیری: سویه b.licheniformis shahed-07 سطح مطلوبی از آلفا آمیلاز مقاوم به دما،متناسب با ویژگی های مورد نیاز فرآوری نشاسته و صنایع غذایی تولید می کند. فرآیند تولید، بعد از بهینه سازی، می تواند در سطح تجاری مطرح شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها