• مقایسه اثر توکسیسیتی لیپوپلی ساکارید تعدادی از باکتری های گرم منفی از جمله کلامیدیا تراکوماتیس بر اسپرم انسانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 416
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: کلامیدیا تراکوماتیس به عنوان یکی از شایع ترین علل بیماری های مقاربتی خصوصاً در دنیای غرب مطرح است. این باکتری به عنوان یکی از علل ناباروری در زنان نقش دارد که گرچه ارتباط آن با ناباروری مردان مورد بحث است. علاوه بر کلامیدیا، بعضی از باکتری های خانواده آنتروباکتریاسه آ از قبیل ایکولای، کلبسیلا و سراشیا نیز در اختلال عملکرد اسپرم انسانی مطرح می باشند. هدف از این مطالعه مقایسه اثر توکسیسیتی لیپوپلی ساکاریدهای این باکتری ها بر اسپرم انسانی در شرایط آزمایشگاهی می باشد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه آزمایشگاهی 50 و 25، 10، 1،  0.1 میکروگرم در میلی لیتر لیپوپلی ساکاریدهای تجاری ایکولای، کلبسیلا و سراشیا و 1 میکروگرم در میلی لیتر ساکارید کلامیدیای ساخته شده و در گروه کنترل 20 میکرولیتراز ebss×1 در آزمایشگاه با 180 میلی لیتر از سوسپانسیون اسپرم انسانی با غلظت 106×5 اسپرم در میلی لیتر که به روش percoll gradient تهیه شده بود به مدت 6 ساعت در انکوباتور با دمای 37 درجه سانتی گراد و دی اکسید کربن 5% نگهداری شدند. پس از طی این مدت میزان مرگ و حیات اسپرم ها با تست hos ارزیابی شد.

    یافته ها: هیچ یک از لیپوپلی ساکاریدهای تجاری ایکولای، کلبسیلا و سراشیا با غلظت های کمتر از 50 میکروگرم در میلی لیتر تاثیر منفی بر حیات اسپرم ها نداشت در حالی که لیپوپلی ساکارید کلامیدیا با غلظت 0.1 میکروگرم در میلی لیتر قادر به مرگ تعداد قابل توجهی از اسپرم ها شد که نسبت به گروه کنترل معنی دار بود (0.05(p<.

    نتیجه گیری: عفونت های کلامیدیایی اگر چه از لحاظ بالینی عمدتاً مزمن و بدون علامت هستند اما نتایج این مطالعه نشان می دهد که این باکتری در شرایط آزمایشگاهی حدود پانصد بار قوی تر از باکتری های متعلق به خانواده آنتروباکتریاسه آ که در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفته اند قادر به مرگ اسپرم های انسانی می باشد. این مطالعه و دیگر مطالعات مشابه موید نقش کلیدی کلامیدیا تراکوماتیس به عنوانیکی از عوامل عفونی ناباروری مردان می باشد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها