• بررسی مقایسه ای مشخصات آناتومیکی شاخه های سوراخ کننده شریان مغزی میانی در نیمکره های راست و چپ مغز انسانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 465
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: تنگی، انسداد یا آسیب به شریان مغزی میانی و شاخه های منشعب از آن به نام شاخه های سوراخ کننده باعث ایجاد سکته های مغزی یا ضایعات پاتولوژیک در مغز می شود. به دلیل اهمیت آناتومیک عروق سوراخ کننده و هم چنین لزوم تشخیص این عروق، بر آن شدیم تا به بررسی طول، قطر خارجی و تعداد این عروق در شریان مغزی میانی بپردازیم.

    مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی با استفاده از روش های معمول تشریح تعداد 26 عدد مغز (21 مرد و 5 زن) از اجسادی که به دلایل غیر از مشکلات مغزی فوت شده بودند مورد استفاده قرار گرفت. مرحله بیرون آوردن مغز در مرکز پزشکی قانونی و انجام مراحل تشریح و اندازه گیری در سالن تشریح دانشکده پزشکی افضلی پور کرمان انجام گردید در این مطالعه به بررسی متغیرهای شریان های سوراخ کننده مغزی میانی از جمله قطر، تعداد و طول پرداخته شد. برای بررسی آماری از آزمون t.test استفاده گردید.

    یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین تعداد شاخه های سوراخ کننده در سمت راست 6.03 عدد و در سمت چپ 6.57 عدد می باشد، که اختلاف بین دو شاخه معنی دار نیست. میانگین طول شاخه های سوراخ کننده در سمت چپ 0.51 ± 13.72 میلی متر و در سمت راست 0.05±13.61 میلی متر می باشد، که اختلاف معنی دار بین آن ها مشاهده نشد. میانگین قطر عروق سوراخ کننده در سمت چپ 0.03 ± 0.58 میلی متر و در سمت راست 0.01± 0.49 میلی متر بود که اختلاف بین آن ها معنی دار بود (0.05(p<.

    نتیجه گیری: از این یافته ها چنین نتیجه گیری می شود که اندازه متغیرها به غیر از قطر عروق سوراخ کننده در طرفین مغز دارای رابطه معنی دار نمی باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها