• اثر امواج میکروویو تابش شده از تلفن های همراه gsm بر روی حافظه کوتاه مدت انسان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 530
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: رشد چشم گیر استفاده از تلفن های همراه باعث توجه گسترده پژوهشگران به آثار زیستی ناشی از این تلفن ها شده است. این در حالی است که هنوز اثرات زیست شناختی استفاده طولانی مدت از این تلفن ها به خوبی مشخص نشده است. این مطالعه با هدف بررسی اثر مواجهه انسان با امواج میکروویو تابشی از تلفن های همراه بر حافظه کوتاه مدت انجام شده است.

    مواد و روش ها: پژوهش از نوع مداخله ای و جامعه مورد پژوهش 70 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بود. افراد گروه اول که از 25 نفر تشکیل شده بود، مطابق پروتکل a در شروع مطالعه به صورت کاذب (sham)، در ساعت 24 به صورت واقعی و در ساعت 48 مجدداً به صورت کاذب در معرض امواج میکروویو تابشی تلفن همراه قرار گرفته و بلافاصله بعد از هر یک این مراحل سه گانه،مورد آزمون حافظه کوتاه مدت و کسلر قرار گرفتند. گروه دوم که از 45 نفر تشکیل می گردید، مطابق پروتکل b در شروع مطالعه به صورت واقعی و در ساعت 24 به صورت کاذب در معرض امواج میکروویو قرار گرفتند.

    یافته ها: میانگین امتیاز کلی آزمون حافظه در گروه اول و دوم با تکرار آزمون در روزهای بعد، افزایش پیدا کرد که این امر نشان دهنده اثر یادگیری در این آزمون بود. امتیاز تمامی آزمون های فوق از لحاظ آماری با تکرار آزمون ها رابطه معنی دار داشت. در این مطالعه ارتباط معنی داری بین قرار گرفتن در معرض امواج میکروویو تابشی موبایل و امتیاز آزمون حافظه مشاهده نگردید.

    نتیجه گیری: هر چند نتایج این تحقیق مشخص می کند که مواجهه کوتاه مدت با امواج تابشی از تلفن های همراه بر حافظه کوتاه مدت افراد اثر قابل ملاحظه ای نداشته است اما با توجه به تاثیر این امواج بر توجه و تمرکز می توان امکان تاثیر بر حافظه کوتاه مدت را مطرح نمود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها