• ارزیابی وضعیت تغذیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با استفاده از شاخص های تن سنجی در سال 1386

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 634
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بررسی وضعیت تغذیه در گروه های جمعیتی یک ابزار و معیار کاربردی در ارزیابی سلامت فرد و جامعه است. هدف این مطالعه تعیین وضعیت تغذیه ای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با استفاده از سه شاخص تن سنجی (شاخص توده بدن، دور کمر و دور بازو) بوده است.

    مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی بر روی 694 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1386 انجام شد. از پرسش نامه و ابزار مناسب برای اندازه گیری وزن، قد، دور کمر و دور بازو استفاده شد. برای تعیین چاقی و چاقی مرکزی به ترتیب از شاخص توده بدن و دور کمر و برای تعیین سوء تغذیه از دور بازو استفاده گردید. داده ها با استفاده از آزمون های t، مجذور کای و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: این بررسی نشان داد 10.7% دانشجویان (74 نفر) دارای اضافه وزن و 1.4% (10 نفر) دارای چاقی می باشند. هفت و هشت دهم درصد دانشجویان (54) نفر دارای چاقی مرکزی بودند. ارتباط آماری معنی داری بین شاخص توده بدنو دور کمر مشاهده شد (0.81r=، 0.01p=). هم چنین 13% دانشجویان (90نفر)دارای کم وزنی و سوءتغذیه بودند. اندازه گیری دو بازو نشان داد 3.16% دختران (18 نفر) و 7.1% پسران (90 نفر) دارای سوءتغذیه می باشند. ارتباط آماری معنی داری بین bmi برآورد شده از طریق دو بازو و bmi واقعی مشاهده شد (0.84r=، 0.001p=). ارتباط آماری بین شاخص توده بدن و دور بازو نیز معنی دار بود (0.83r=، 0.001p=).

    نتیجه گیری: این بررسی نشان داد نارسایی های تغذیه به صورت کم وزنی، اضافه وزن و چاقی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان وجود دارد. به نظر می رسد با استفاده از اندازه گیری دور بازو بتوان شاخص توده بدن را در بالغین برآورد نمود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم