• بررسی اثر امواج اولتراسوند منقطع با فرکانس پایین بر تشکیل کال استخوانی تیبیا در خرگوش (ارزیابی رادیولوژیک و بیومکانیک)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 441
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: امواج اولتراسوند با شدت پایین در درمان بسیاری از بیماری ها، تسریع التیام زخم، اصلاح روند تولید بافت اسکار و کاهش درد مورد استفاده قرار می گیرد. این تحقیق به بررسی اثر اولتراسوند با شدت پایین بر تشکیل کال استخوانی تیبیای خرگوش از نظر رادیولوژیک و بیومکانیکی مکانیک پرداخته است.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی تعداد 20 سر خرگوش به روش جراحی، یک شکستگی عرض در قسمت میانی تنه استخوان تیبیای پای راست آن ها ایجاد گردید و با استفاده از فیکساتور خارجی استخوان تیبیا فیکس گردید. خرگوش ها به طور تصادفی به یک گروه کنترل و دو گروه اولتراسوند درمانی 50 و 100 میلی وات بر سانتی متر مربع تقسیم شدند. در گروه تجربی سه روز پس از جراحی، از امواج اولتراسوند منقطع با دوز 50 و 100 میلی وات بر سانتی مترمربع و به مدت 15 دقیقه روزانه استفاده شد. در گروه کنترل نیز، اولترسوند با شدت جریان صفر مورد استفاده قرار گرفت. پس از 7 هفته، خرگوش ها به روش استنشاق با کلروفورم کشته شدند. فیکساتور خارجی از پای حیوانات بازگردیده و استخوان تیبیای آن ها به طور کامل خارج گردید. پس از رادیوگرافی از نمونه ها تست بیومکانیک به روش خمشی بر روی استخوان تیبیای خرگوش ها انجام گردید.

    یافته ها: نتایج رادیوگرافی استخوان ها در گروه های مختلف نشان داد که میانگین میزان کال در گروه کنترل 0.35±3.50 و در گروه تجربی (50 میلی وات بر سانتی متر مربع) 0.25±2.55 و هم چنین در گروه تجربی (100 میلی وات بر سانتی مترمربع) 0.38±3.25 بود که اختلاف معنی دار آماری را بین این گروه ها نشان نداده است. نتایج حاصل از تست بیومکانیک استخوان ها نیز نشان داد که میانگین مقاومت استخوان در گروه کنترل 6.16±65.75 و در گروه تجربی (50 میلی وات بر سانتی متر مربع) 5.27±49.42 و هم چنین در گروه تجربی (100 میلی وات بر سانتی متر مربع) 9.63±79.12 بود که اختلاف معنی دار آماری را بین این گروه ها نشان نداد.

    نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد اولتراسوند درمانی طبق برنامه اجرا شده تاثیری بر روند التیام شکستگی و تقویت شکل گیری کال استخوانی در استخوان تیبیای خرگوش نداشته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها