• تولید و خالص سازی آنزیم پروتئاز قلیایی از باسیلوس قلیادوست جدا شده از خاک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 930
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: پروتئازها جزو مهم ترین آنزیم های صنعتی هستند پروتئازهای قلیایی در ترکیب شوینده ها استفاده می شوند. از آن جایی که مقاومت در برابر حرارت و محیط قلیایی دو خصوصیت مهم آنزیم ها به هنگام افزودن به ترکیب پاک کننده ها است لذا جستجو برای یافتن منابع آنزیمی و آنزیم های قلیایی دارای اهمیت بسیاری می باشد. هدف از انجاخم این مطالعه بررسی جداسازی باسیلوس قلیادوست از خاک و امکان تولید آنزیم پروتئاز قلیایی از سوش جدا شده و خالص سازی آنزیم تولید شده بود.

    مواد و روش ها: عملیات جداسازی و تخلیص باسیلوس قلیادوست از نمونه های خاک با استفاده از کشت در محیط اختصاصی با هدف شناسایی فعالیت پروتئازی اولیه و سپس تخلیص سویه های دارای فعالیت پروتئازی انجام گردید. پس از آن گونه باسیلوس 5-2 درمحیط مناسب با شرایط معین کشت داده شد. و خالص سازی آن از طریق: 1-رسوب دهی فاز آنزیمی از طریق اشباع سازی با آمونیوم سولفات 55%.2- تغلیظ توسط اولترافیلتراسیون 3-کروماتوگرافی تعویض کاتیونی توسط رزین کربوکسی متیل سلولز صورت گرفت. در تمام مراحل فعالیت پروتئازقلیایی از طریق هیدرولیز سوبسترای کازئین در 10ph برای مدت زمان مشخص و سپس اندازه گیری محلول پروتئولیز (میزان معادل تیروزین) در طول موج 275 نانومتر انجام می گرفت.

    یافته ها: با مقایسه خصوصیات بیوشیمیایی و تاکسونومیک، باسیلوس 5-2 با باسیلوس آلکالوفیلیک تطابق داشت. هم چنین این سویه در ph های قلیایی دارای فعالیت پروتئولیتیک و آمیلولیتیک بود ولی فعالیت ژلاتینولیتیک نداشت. پیشرفت خالص سازی با روش الکتروفروز روی ژل پلی آکریل آمید (page) بررسی و جرم مولکولی آنزیم با روش sds-page و با کمک استانداردهای پروتئینی معادل 24700 دالتون معین گردید.

    نتیجه گیری: پس از اتمام خالص سازی راندمان کل 24% و مرتبه خالص سازی 50 بار تعیین شد که راندمان خالص سازی نهایی به دست آمده مشابه راندمان به دست آمده در سایر تحقیقات بود. به نظر می رسد ملکول این آنزیم یک ملکول منومر باشد چون میزان تحرک الکتروفورتیک تک باندهای به دست آمده در page و sds-page مشابه یکدیگر بود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها