• کالمودولین اثرات ضد دردی مورفین را در موش های صحرایی تقویت می کند

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 373
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: کالمودولین در مسیرسیگنالینگ مربوط به گیرنده های اپیوییدی دخیل است. هدف این مطالعه، بررسی اثر تزریق مزمن درون بطنی داروی w-7 که یک مهار کننده اختصاصی پروتئین کالمودولین است بر ایجاد تحمل به مورفین بوده است.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی از 75 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار با وزن تقریبی 250-200 گرم استفاده شد. ابتدا با استفاده از دستگاه استرئوتاکس و مختصات بطن طرفی مغز بر اساس اطلس پاکسینوس و واتسون کانول گذاری جهت حیوان انجام شد و یک هفته برای بهبودی به حیوان فرصت داده شد. حیوانات مورفین را به صورت داخل صفاقی با مقدار روازنه 15 میلی گرم بر کیلوگرم به مدت 8 روز دریافت کردند. ایجاد تحمل به اثرات ضددردی مورفین با انجام آزمون tail-flick در روزهای 1، 3، 5 و 8 ارزیابی شد. داروی w-7 به صورت درون بطنی با مقادیر 0.25، 0.5 و 1 میکرو مول به ازای هر موش، 10 دقیقه قبل از تجویز مورفین استفاده شد. در روزهایی که تست tail-flick انجام می شد داروی w-7 بعد از انجام آزمون تجویز گردید.

    یافته ها: تزریق مورفین به مدت 8 روز سبب ایجاد تحمل به اثرات ضد دردی مورفین شد. تجویز داروی w-7 به صورت روزانه به مدت 8 روز در مقدار 0.25 میکرومول به ازای هر موش نتوانست مانع بروز تحمل به اثرات ضد دردی مورفین شود ولی مقادیر بالاتر w-7 (0.5 و 1 میکرومول به ازای هر موش) به طور معنی داری سبب مهار ایجاد تحمل شد.

    نتیجه گیری: تجویز داخل بطنی w-7 به صورت مزمن موجب جلوگیری از بروز تحمل به اثرات ضد دردی مورفین گردید. نتایج حاضر نشان دهنده نقش پروتئین کالمودولین و مسیرهای وابسته به آن در روند ایجاد تحمل به اثرات ضد دردی مورفین در پی تجویز مکرر این داروست.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها