• تغییرات فشار داخل جمجمه ناشی از برخی فعالیت های بهداشتی- مراقبتی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 499
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: ارزیابی بیماران برای پی بردن به علایم افزایش فشار داخل جمجمه از مهم ترین عملکردهای پرستار می باشد، و یکی از مشکلات عمده کادر درمانی در مراقبت از بیماران نورولوژیک، پی بردن به فشار داخل جمجمه و پیشگیری از آسیب ثانویه ناشی از آن است. این مطالعه توصیفی به منظور بررسی تغییرات فشار داخل جمجمه ناشی از فعالیت های مراقبتی- بهداشتی در بیماران بخش مراقبت های ویژه بیمارستان نمازی شیراز صورت گرفت.

    مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی اثر 19 فعالیت با 1620 تکرار، بر روی فشار داخل جمجمه 6 بیمار مبتلا به ضربه مغزی بررسی شد. جهت گردآوری داده ها از چک لیست پژوهشگر ساخته پس از تعیین روایی و پایایی مناسب استفاده شد و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های مرکزی، پراکندگی ضریب همبستگی اسپیرمن ویلکاکسون صورت گرفت.

    نتایج: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که از 18 فعالیت باقی مانده که اختلاف معنی داری در فشار داخل جمجمه را نشان دادند، فعالیت: تعویض پانسمانمحل ورود کاتتر پایش فشار داخل جمجمه با میانگین فشار 9.62 بیش ترین و فعالیت: بررسی واکنش مردمک به نور با تاباندن نور به چشم چپ با میانگین فشار 1.40 کم ترین میانگین اختلاف فشار را به خود اختصاص دادند. نتایج هم چنین نشان داد که فعالیت: تعویض پانسمان محل ورود کاتتر پایش فشار داخل جمجمه و فعالیت گذاشتن سوند در مثانه به ترتیب با 0.17 و 0.8 کم ترین و بیش ترین ضرایب همبستگی را به خود اختصاص دادند.

    نتیجه گیری: اگر چه به دنبال اجرای 18 فعالیت بهداشتی- مراقبتی انجام شده، از لحاظ آماری معنی داری در فشار داخل جمجمه قبل و بعد از انجام فعالیت ها مشاهده شد، اما افزایش فشار در موردهمه فعالیت ها موقت بوده و در مدت زمان کمتر از یک دقیقه به حد پایه و قبل از اجرای فعالیت برگشته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها