• میزان اثربخشی و پایایی یونتوفورزیس بوتولینوم نوع a بر تعریف بیش از حد اولیه کف دست

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 344
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: تعریق بیش از حد اولیه [primary hyperhidrosis (phh)] تعریق غیرقابل کنترل در دست ها، پاها، زیر بغل، صورت و کشاله ران با علت ناشناخته می باشد. روش های درمانی متعددی برای این عارضه پیشنهاد شده است. از جمله درمان از طریق تزریق سم بوتولینوم نوع (btx-a)a که با درد زیاد و عوارضی چون ضعف عضلانی همراه است. یونتوفورزیس btx-a می تواند در عین غیرتهاجمی بودن، کمترین عوارض را داشته باشد. هدف از این مطالعه، تعیین میزان اثر و پایایی یونتوفورزیس btx-a در بیماران مبتلا به تعریق بیش از حد اولیه کف دست است.

    مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 8 بیمار مبتلا به phh کف دست، با دامنه سنی 19 تا 26 سال، تحت درمان یونتوفورزیس btx-a بر روی دست غالب قرار گرفتند و دست دیگر به عنوان گروه کنترل، تحت درمان با نرمال سالین قرار گرفت. به منظور بررسی میزان تعریق از تست های گرویمتری و ید- نشاسته و به منظور ارزیابی قدرت عضلانی، از تست های پینج و گریپ استفاده شد. زمان های ارزیابی قبل از درمان، 2 روز، 4 روز و 1، 2، 3، 4، 8 و 12 هفته پس از درمان تعیین گردید.

    یافته ها: میانگین میزان تعریق در دست غالب در 1 هفته (0.03(p=، 3 هفته(0.01(p=، 1 ماه (0.02(p=، 2 ماه (0.03(p= و 3 ماه بعد (0.02(p= و در دست کنترل 3 هفته (0.02(p= و 1 ماه (0.04(p= بعد از درمان به طور معنی داری کاهش یافت. در موارد دیگر هم کاهش تعریق مشاهده گردید اما معنی دار نبود. کاهش قدرت عضلانی در هیچ کدام از بیماران مشاهده نگردید.

    نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده کاهش قابل توجه تعریق کف دست توسط یونتوفورزیس btx-a می باشد و این اثر حداقل به مدت 3 ماه تداوم دارد و برخلاف روش تزریق، بدون درد بوده و اثرات جانبی هم چون ضعف عضلانی نیز ایجاد نمی نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها