• بررسی روند چاپ و کیفیت مقالات نشریه علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در فاصله سال های 1385-1380

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 322
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بررسی دقیق مقالات چاپ شده در یک مجله، یکی از مهم ترین روش ها برای ارتقاء کمی و کیفی آن مجله می باشد. از همین رو، مطالعه حاضر با هدف برسی روند چاپ و کیفیت مقالات نشریه علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان توسط برخی از اعضا هیات تحریریه به مرحله اجرا در آمده است.

    مواد و روش ها: در این خود ارزیابی، اطلاعات مربوط به تک تک مقالاتی که در فاصله سال های 1385-1380 در نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان چاپ شده بودند با استفاده از یک چک لیست و به طور جداگانه توسط دو نفر از اعضاء تیم تحقیق جمع آوری گردید. سپس، چک لیست های تکمیل شده با یکدیگر مقایسه شده و در صورت وجود هر گونه اختلاف، موضوع توسط یکی از اعضاء دیگر تیم تحقیق مورد بررسی و تجدیدنظر قرار گرفت.

    یافته ها: در این دوره زمانی تعداد 21 شماره از نشریه علمی-پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان که حاوی 189 مقاله بوده منتشر شده است. در بیش ترین موارد، یعنی 59 مقاله (31.2%) نویسنده اول از شهرستان رفسنجان بوده است. نوع مطالعه در 90 مقاله (47.6%) ذکر نشده است. میزان تغییرات مشاهده شده به ویژه از لحاظ میانگین تعداد کلمات متن، چکیده های فارسی و انگلیسی بسیار زیاد می باشد. هم چنین، میانگین و انحراف معیار مدت زمان درایفت مقاله تا زمان چاپ 98.54±238.15 روز بوده است.

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه پیشنهاد می شود که: 1-با ارایه تبلیغات و اطلاع رسانی بیشتر امکان دریافت مقالات از تمامی شهرهای ایران فراهم گردد. 2-با ایجاد ارتباط نزدیک و هماهنگی دقیق بین نویسندگان، داوران و ویراستاران مجله، گزارش نوع مطالعه، تعداد لغات متن مقاله و تعداد لغات چکیده های فارسی و انگلیسی با دقت بیشتر و بر اساس دستورالعمل مجله به صورت استاندارد امکان پذیر گردد. 3-اهتمام بیشتری در خصوص کاهش مدت زمان دریافت مقاله از نویسنده تا چاپ آن به عمل آید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها