• اثرات ضد درماتوفیتی فرمولاسیون های پماد، ژل و محلول عصاره متانولی گیاه "مورد" بر روی خوکچه هندی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 374
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: به جهت یافتن داروی موثر گیاهی بر ضد عوامل مسبب درماتوفیتوزیس و به سبب این که گزارشات متعددی دال بر اثرات ضدمیکروبی و قارچی عصاره گیاه "مورد" موجود می باشد، بر آن شدیم تا این گیاه را که اثرات ضد قارچی آن در شرایط برون تنی به خوبی شناخته شده است، در شرایط درون تنی نیز از نظر اثرات ضد درماتوفیتی بر روی سه گونه trichophyton mentagrophytes (var.interdigitale), microsporum camis, microsporum gypseum در خوکچه هندی مورد بررسی قرار دهیم.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی 93 خوکچه هندی سالم با وزن حدود 450 گرم را انتخاب نموده و در 27 گروه شامل سه گروه اصلی (فرمولاسیون پماد، ژل و محلول) که هر کدام دارای سه گروه فرعی (1%، 2% و 5%) بوده، قرار دادیم (هر آزمایش سه بار تکرار شد). فرمولاسیون های ژل، پماد و محلول تهیه شده از عصاره متانولی گیاه مورد را بر پوست عاری از موی حیوان ها حساس پس از اثبات آلودگی به قارچ های درماتوفیت، مالیده و تا حذف علایم بالینی مورد بررسی قرار دادیم. از پماد 1% کلوتریمازول نیز به عنوان کنترل مثبت استفاده شد.

    یافته ها: خوکچه های هندی آلوده به m.camis که توسط پماد درمان شدند، هیچ نشانه ای از بهبودی دیده نشد. در حالی که در مقابل ژل و محلول حساسیت قابل توجهی داشتند (0.00p<). بهترین اثر گیاه "مورد" در درمان t.mentagrophytes مشاهده شد. این در حالی بود که در مقابل m.gypseum اثر درمانی قابل توجهی از خود نشان نداد.

    نتیجه گیری: از بررسی نتایج مشخص می گردد که اثر فرمولاسیون های مختلف گیاه "مورد" بر روی درماتوفیت های انسان دوست و خاک دوست در مقایسه با پماد کلوتریمازول 1% (کنترل مثبت) به مراتب بیشتر بوده، در حالی که نوع حیوان دوست در مقابل این پماد بسیار مقاوم می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها