• اثر تزریق مورفین در ناحیه ca3 هیپو کمپ بر یادگیری و حافظه فضایی موش های صحرایی نر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 695
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: یادگیری، توانایی تغییر رفتار بر اساس تجربه و حافظه، توانایی به یاد آوردن وقایع گذشته به صورت ناخودآگاه یا ناخودآگاه است. یادگیری و حافظه از عملکردهای پیچیده مغزی محسوب می شوند که نواحی متعددی را در سیستم عصبی مرکزی درگیر می کنند. ایجاد تغییرات مورفولوژیکی سیناپسی پایدار خصوصاً در هیپوکمپ، اساس یادگیری و حافظه می باشد که عوامل مختلفی می توانند این روند را متاثر نمایند. در این مطالعه اثر مورفین در ناحیه ca3 هیپوکمپ بر یادگیری و حافظه فضایی موش های صحرایی نر بررسی شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی تعداد 48 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار بررسی شدند. نمونه ها پس از بیهوشی عمیق در دستگاه استرئوتاکسی قرار گرفتند و کانول گذاری دو طرفه در ناحیه ca3 هیپو کمپ انجام شد. حیوانات پس از طی یک هفته دوره بهبودی، به شش گروه تقسیم شدند. گروه ها شامل: گروه کنترل (فقط کانول گذاری شده)، گروه شاهد (دریافت کننده سرم فیزیولوژیک) و چهار گروه دیگر بودند که به ترتیب مورفین را با مقادیر 1، 5، 10 و 25 میلی گرم به ازای هر موش و با حجم 1 میکرولیتر از طریق کانول ها به مدت 5 روز و هر روز 30 دقیقه قبل از ارزیابی یادگیری و حافظه فضایی آن ها با ماز آبی موریس دریافت کردند.

    یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که مورفین با مقادیر 5، 10 و 25 میلی گرم منجر به تاخیر زمانی و مکانی در رسیدن به سکو در چهار روز شد. مورفین در تمام مقادیر باعث طی کردن مدت زمان و مسافت کمتری در ربع هدف در روز پنجم گردید.

    نتیجه گیری: تزریق مورفین در ناحیه ca3 هیپو کمپ باعث اختلال در یادگیری و حافظه فضایی می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها