• بررسی اثر توام عصاره صبر زرد و گلیبن کلامید بر قند خون، تست های عملکرد کبد و لیپیدها در موش های صحرایی دیابتیک شده با استرپتوزوتوسین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 500
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: صبر زرد، بومی آفریقای شمالی است و در ترکیه نیز کشت می شود. با توجه به خواص طبی، این گیاه مدت ها است که در سرتاسر دنیا استفاده می شود. هدف این مطالعه بررسی اثر تعامل صبر زرد و گلیبن کلامید بر قند خون، متابولیسم لیپیدها و آزمون های عملکرد کبد در موش های صحرایی نر دیابتیک شده با استرپتوزوتوسین بوده است.

    مواد و روش ها: این مطالعه تجربی بر روی 40 سر موش صحرایی نر از نژاد ویستار آلبینو در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد. حیوانات مورد آزمایش به 5 گروه تقسیم گردیدند. (یک گروه کنترل و 4 گروه آزمایشی). گروه های آزمایشی با استرپتوزوتوسین (65 میلی گرم بر کیلوگرم- درون صفاقی) دیابتیک شدند. گروه های دیابتیک به جز گروه کنترل دیابتی به ترتیب روزانه مقادیر 400میلی گرم بر کیلوگرم عصاره صبر زرد، 5 میلی گرم بر کیلوگرم گلیبن کلامید، 400 میلی گرم بر کیلوگرم عصار ه صبر زرد همراه با 5 میلی گرم بر کیلوگرم گلیبن کلامید را از طریق گاواژ به مدت 4 هفته دریافت نمودند. در پایان دوره در شرایط ناشتا، خونگیری انجام شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد که سطح قند خون، تری گلیسرید، ldl، آسپارتات آمینوترانسفراز و آلانین آمینوترانسفراز در گروه های آزمونی نسبت به گروه کنترل دیابتی کاهش معنی دار داشت (0.05p<) اما hdl تغییر معنی دار نشان نداد. مقادیر الکالین فسفاتاز در گروه های دریافت کننده گیبن کلامید و دریافت کننده گلیبن کلامید+ عصاره صبر زرد افزایش معنی داری نسبت به گروه شاهد سالم نشان داد (0.05p<).

    نتیجه گیری: این تحقیق نشان داد که تعامل عصاره زرد و گلیبن کلامید موجب کاهش قندخون، تری گلیسرید، کلسترول، ldl، آسپارتات آمینوترانسفراز و آلانین آمینوترانسفراز می گردد اما اثر تعامل، از اثری که صبر زرد به تنهایی اعمال می کند بزرگتر نیست و این اثرات احتمالا ناشی از تاثیر آن بر متابولیسم گلوکز بوده و سازوکار دقیق آن نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها