• نتایج پرتو درمانی در مقابل عدم پرتودرمانی زنجیره پستانی داخلی در سرطان پستان: نتایج 14 سال درمان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 593
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: در مورد درمان انتخابی گروه های لنفی زنجیره پستانی داخلی در بیماران مبتلا به سرطان پستان اختلاف نظر وجود دارد. در کارآزمایی های قبلی، پرتودرمانی این گره ها مفید نبوده است، اما نتایج مثبت کارآزمایی های اخیر که پرتودرمانی گره های منطقه ای را پس از ماستکتومی بررسی کردند، باعث توجه مجدد به این درمان شد. هدف این بررسی گذشته نگر بررسی نتایج این درمان در بیماران سرطان پستان که تحت ماستکتومی و پرتودرمانی قرار گرفتند، بود.

    مواد و روش ها: این مطالعه بر اساس پرونده های 215 بیمار که از سال 1366 تا 1380 تحت ماستکتومی رادیکال تعدیل یافته و پرتودرمانی قرار گرفته بودند، انجام شد. میانگین زمان پیگیری بیماران 74 ماه بود. همه این بیماران شیمی درمانی و پرتودرمانی منطقه ای (فوق ترقوه، زیر بغل همراه یا بدون زنجیره پستانی داخلی) دریافت کرده بودند. دریافت یا عدم دریافت پرتو درمانی زنجیره پستانی به خاطر تغییراتی بود که در روش های درمانی در طول این مدت اتفاق افتاده بود. به منظور بررسی نتایج، بیماران به دو گروه تقسیم شدند: گروهی که پرتودرمانی زنجیره پستانی دریافت کرده بودند (120 بیمار) و گروهی که تحت چنین درمانی قرار نگرفته بودند (95 بیمار). سپس زمان بقا 5 ساله بدون بیماری و میزان متاستاز و عود موضعی- منطقه ای در این دو گروه محاسبه شد. به منظور تعیین گروهی که ممکن است از این پرتودرمانی سود ببرند متاستاز در دو گروه بر اساس سن، محل تومور، مرحله بیماری و وضعیت گروه لنفی زیر بغل نیز بررسی شد.

    یافته ها: در گروهی که تحت پرتو درمانی زنجیره پستانی قرار گرفته بودند، متاستاز دور دست و عود موضعی- منطقه ای به ترتیب در 35 درصد (42 بیمار) و 8.3 درصد (10 بیمار) مورد اتفاق افتاده بود ودر گروه دیگر این ارقام به ترتیب 38.9 درصد (37 بیمار) و7.3 درصد (7 بیمار) بود. زمان بقا 5 ساله بدون بیماری در این دو گروه به ترتیب 57 درصد و 50 درصد بود، اما هیچ کدام از این اختلاف ها معنی دار نبود. در بیماران مرحله iiia، در گروهی که تحت درمان زنجیره پستانی قرار گرفتند، متاستاز در 38.2 درصد بیماران و در گروه دیگر در 84.6 درصد بیماران وجود داشت (0.001(p<. این ارقام در بیمارانی که تومور آن ها در نیمه داخلی پستان بود به ترتیب 42.8 و 75 درصد بود (0.001(p<. در بقیه زیر گروه ها تفاوت معنی داری در این مورد دیده نشد.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه چنین استنباط می شود که پرتودرمانی زنجیره پستانی داخلی در بیماران مبتلا به سرطان پستان فایده ای ندارد و این درمان فقط در بیماران با مرحله بالا و تومورهای نیمه داخلی پستان باید به کار رود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها