• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 549
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: (solid-pseudopapillary tumor)sppt نئوپلاسم نادری است که کمتر از 1 تا 2% از نئوپلاسمهای اگزوکرین پانکراس را تشکیل می دهد. بیش از 90% موارد در زنان جوان طی سنین 20 تا 40 سالگی بروز می کند. این تومور اگرچه از نظر بالینی خوش خیم است ولی توانایی بالقوه برای بدخیمی با درجه پایین را دارد.

     شرح مورد: خانم 18 ساله ای به علت برجستگی و درد شکمی، سردرد، تب و لرز، کاهش اشتها، رنگ پریدگی و سوزش ادرار در تیرماه 1386 در بیمارستان شهیدصدوقی یزد پذیرش شد. در معاینه، توده ای با تورم سفت، متحرک، بدون درد و با حاشیه مشخص در ربع فوقانی و چپ شکم لمس می شد. در سونوگرافی توده هیپواکوئیک به قطر 16سانتی متر در ناحیه قدامی- طرفی چپ آئورت مشاهده گردید. در سی تی اسکن بیمار، توده بزرگ هیپودنس با جدار ضخیم در کناره راست ستون فقرات مشاهده می شد. بعد از جراحی در بررسی میکروسکوپی سلول های تومورال کوچک چند وجهی با هسته های بیضوی، زوائد پاپیلری کاذب، جزایر و ترابکول به همراه فیبروز منتشر، آتروفی اسینار و ارتشاح خفیف سلول های آماسی مزمن در حاشیه تومور مشاهده گردید.

    بحث و نتیجه گیری: تشخیص نهایی در بیمار مذکور sprt بوده که یک نئوپلاسم به شمار می اید. باید در تشخیص افتراقی توده های پانکراس به ویژه در خانم های جوان در نظر گرفته شد. برداشتن کامل توده، درمان انتخابی است هم چنین بیماران با عود موضعی یا متاستاز می توانند بعد از برداشتن کامل توده، بقای طولانی مدت داشته باشند. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها