• مقایسه روند پیشرفت زایمان در زنان امروزی با منحنی فریدمن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 554
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: پیشرفت سریع علم در تعیین الگوی زایمان تفاوت های بارزی چون عدم مشاهده فاز رکود و سیر سریع تر فاز فعال در زنان امروزی نسبت به زنان مطالعه فریدمن نشان می دهد که به دلیل اختلاف های سنی و نژادی و هم چنین افزایش مداخلات مامایی حین زایمان می باشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه روند پیشرفت زایمان در زنان امروزی با منحنی فریدمن انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی که بر روی 665 زن زائوی مراجعه کننده به بیمارستان دکتر شریعی فسا در طی یک سال انجام شد، نمونه هایی که هیچ کدام از انواع مداخلات بی دردی یا القای زایمان را دریافت نکرده بودند وارد مطالعه شدند و روند پیشرفت زایمان آنان توسط افراد آموزش دیده ثبت شد.

    یافته ها:در این مطالعه بین زنان نخست زا و چندزا از نظر میانگین سرعت دیلاتاسیون (0.05p<) و مرحله دوم زایمان (0.05p<) اختلاف معنی داری وجود داشت اما از نظر میانگین مدت زمان فاز فعال و مرحله سوم در بین دو گروه اختلافی مشاهده نشد. هم چنین در میانگین فاز فعال و مرحله دوم در زنان نخست زا و چندزای این مطالعه با زنان مورد مطالعه فریدمن تفاوت معنی دار آماری وجود داشت (0.05p<).

    نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد منحنی زایمان تفاوت زیادی با منحنی فریدمن داشته و حداکثر سرعت دیلاتاسیون در دیلاتاسیون های بالاتر از 5 سانتی متر اتفاق می افتد. لذا پیشنهاد می شود که از اعمال مداخلات جراحی و مامایی زودتر از دیلاتاسیون 5 سانتی متر پرهیز نموده و عدم تسریع در باز شدگی دهانه رحم قبل از دیلاتاسیون 5 سانتی متر اعمال مداخلات پزشکی و مامایی نگردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها