• ارزیابی روش الایزا با استفاده از آنتی ژن های دفعی-ترشحی توکسوپلاسما برای تشخیص توکسوپلاسموزیس در موش صحرایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 512
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: با توجه به گزارش های قبلی، به نظر می رسد آنتی ژن های دفعی- ترشحی (e/sa) توکسوپلاسما گوندی نشانگرهای مناسبی برای تشخیص توکسوپلاسموزیس با روش های سرولوژی باشند. در مطالعات قبلی معمولاً مایع رویی کشت سلولی توکسوپلاسما با محیط کشت rpmi-1640 که تاکی زوئیت های تک یاخته در آن انکوبه شده بودند، به عنوان ترکیب حاوی e/sa استفاده شده اند. این مطالعه به منظور ارزیابی روش الایزا با استفاده از مایع صفاق موش سفید کوچک آزمایشگاهی آلوده به توکسوپلاسما (یکی از ترکیبات حاوی آنتی ژن های دفعی-ترشحی توکسوپلاسما) به عنوان آنتی ژن، برای تشخیص توکسوپلاسموزیس در موش صحرایی صورت گرفت.

    مواد و روش ها: مایع صفاق موش سفید کوچک آزمایشگاهی که 3 روز قبل به طریق تزریق داخل صفاقی با تاکی زوئیت های توکسوپلاسما آلوده شده بود، کشیده شد و با دور g×750 به مدت 15 دقیقه سانتریفوژ گردید سپس رسوب سولفات آمونیوم اشباع (30%) (ترکیب حاوی آنتی ژن های دفعی- ترشحی) از مایع رویی آن تهیه شد. 40سر موش صحرایی نر با سن 10-7 هفته و غیرآلوده به توکسوپلاسما (dye-test منفی) و به هر کدام 106×4 تاکی زوئیت توکسوپلاسما از طریق داخل صفاقی تزریق گردید. به منظور انتخاب نمونه سرم مناسب از مراحل سیر آلودگی، سرم روزهای 8، 15، 22 و 60 بعد از آلودگی موش های صحرایی تهیه شد در مرحله بعد نمونه های سرم روزهای فوق مربوط به 10 سر از آن ها به روش dye-test و سرم روزهای 15 و 60 تمام حیوانات بعد از آلودگی نیز به عنوان نمونه های مناسب هم به روش dye-test و هم به روش الایزا با استفاده از ترکیب حاوی e/sa تهیه شده به طریق مورد نظر در این مطالعه، آزمایش شدند.

    یافته ها: با توجه به نتایج آزمایش سرم روزهای مختلف موش صحرایی آلوده، سرم روز 15 و 60 به عنوان نمونه های مناسب انتخاب شدند تحت شرایط مورد نظر در این بررسی، cut-off تست الایزا با 99% اطمینان برابر 0.33 تعیین گردید که میزان جذب نوری تمام نمونه سرم های روزهای 15 و 60 آلودگی و هم چنین دو مورد از سرم های منفی بالاتر از آن بدست آمد. ویژگی و حساسیت آزمون نیز به ترتیب 95% و 100% تعیین شد.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که روش الایزا تحت شرایط مورد نظر در این مطالعه و با استفاده از رسوب سولفات آمونیوم اشباع (30%)مایع صفاق موش سفید کوچک آزمایشگاهی آلوده به توکسوپلاسما، آزمون نسبتاً مناسبی برای تشخیص توکسوپلاسموزیس در مدل حیوانی مورد مطالعه می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم