• تدوین استراتژی های توسعه آموزش اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی رفنسجان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 491
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: اخلاق پزشکی، فعالیتی تحلیلی است که در طی آن ابعاد مختلف حیطه تصمیم گیری های اخلاق پزشکی، مورد بررسی قرار می گیرد. در این مطالعه جهت شناسایی نقاط قوت، ضعف و هم چنین فرصت هاو تهدیدهای آموزش اخلاق پزشکی، به طراحی استراتژی های اثربخش در جهت توسعه آموزش های نوین در حوزه اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان پرداخته شده است.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی نمرات 44 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1388 بررسی گردید. پس از شناسایی فهرستی از نقاط قوت، ضعف و هم چنین فرصت ها و تهدیدهای آموش اخلاقی پزشکی، از طریق پرسشنامه و ضمن نظرخواهی از نمونه ها به وزن دهی و تعیین رتبه این عوامل پرداخته شد و سپس استراتژی ها در قالب مدل (strenght, weakness, opportunities, threats) swot ارائه گردید.

    یافته ها: در بررسی عوامل داخلی از بین نقاط قوت، بیش ترین میزان اهمیت (وزن) مربوط به «وجود منابع اسلامی و تاریخی غنی در زمینه اخلاق پزشکی» با وزن 0.1 و رتبه 2.9 و بین نقاط ضعف بیش ترین میزان اهمیت مربوط به «به کارگیری روش های سنتی در آموزش اخلاق پزشکی» با وزن 0.12 و رتبه 2.7 بود. با توجه به مجموع امتیازها در جدول تجزیه و تحلیل عوامل داخلی (2.74) و خارجی (2.83)، می توان گفت واکنش اعضای هیئت علمی نسبت به نقاط قوت و ضعف و هم چنین نسبت به فرصت ها و تهدیدها در آموزش اخلاق پزشکی کمتر از حد متوسط بوده است.

    نتیجه گیری: در قالب مدل swot، مجموعاً 17 استراتژی در قالب های تهاجمی، رقابتی، احتیاطی و تدافعی ارائه شد. اعتبار این استراتژی ها توسط جامعه مورد مطالعه سنجیده شده و میزان اعتبار، زیاد بوده است. پس از اولویت بندی استراتژی ها، اولویت اول به «آموزش اخلاق پزشکی به صورت بین رشته ای توسط اساتید اخلاق و اساتید علوم بالینی»، اولویت دوم به «آموزش اخلاق در بالین بیمار»و اولویت آخر به استراتژی «تربیت پزشکان پرسش گر»اختصاص یافت. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها