• تاثیر آموزش تحلیل ارتباط محاوره ای berne بر بهبود عملکرد والدین دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر رفسنجان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 574
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: سعادت انسان تا حد زیادی به چگونگی ارتباط با دیگران بستگی دارد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش تحلیل ارتباط محاوره ای [ta (transactional analysis)] اریک برن (eric berne) بر بهبود عملکرد والدین دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر رفسنجان در سال 1388 بوده است.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی با استفاده از روش خوشه ای چند مرحله ای از بین دبیرستان های شهر رفسنجان تعداد 40 نفر از والدینی که از پرسشنامه [fad1 (family assessment device)] نمرات پایین کسب کرده بودند، انتخاب شدند و با روش تصادفی در دو گروه گوه و آزمایش جای گرفتند. گروه آزمایش طی 10 جلسه (1.5 ساعت در هفته) به مدت3 ماه تحت آموزش تحلیل ارتباط محاوره ای قرار گرفتند و مجدداً پرسش نامه (fad1) بر روی هر دو گروه اجرا گردید. داده ها با استفاده از تی زوجی و تحلیل مانوا (manova) و تحلیل واریانس بررسی شدند.

    یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد، میانگین نمرات عملکرد پس آزمون گروه آزمایش نسبت به گروه گواه افزایش معنی داری داشته است (به ترتیب 9.87± 134.7 و 10.72± 96.4) (0.0001p<). هم چنین پس از آزمون، تفاوت معنی داری بین مولفه های عملکرد والدین (نقش، حل مساله، ابراز عواطف) در دو گروه مشاهده شد (0.0001p<). به گونه ای که نمرات گروه آزمایش به ترتیب از 42.1، 39 و 15.9 به 57.9، 57.9 و 22.9 افزایش یافته بود. این نکته بیانگر این است که آموزش تحلیل ارتباط محاوره ای باعث بهبود عملکرد والدین شده است.

    نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش تحلیل ارتباط محاورهای berne می تواند یک روش کاربردی برای برقراری ارتباط بالغانه و بهبود بخشیدن به ارتباطات ضعیف باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها