• شیوع افسردگی در سالمندان شهر کرمان در سال 1381

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 382
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: مطالعات مختلف نشان داده است که افسردگی از جمله اختلالات شایع روان پزشکی می باشد و حدود 20-8% افراد را درگیر می سازد. به منظور بررسی شیوع افسردگی در افراد سالمند، مطالعه حاضر در افراد بالای 50 سال در شهر کرمان انجام شد.

    مواد و روش ها: مطالعه به صورت مقطعی در بهار و تابستان سال 1381 انجام شد و تعداد 1212 نفر افراد بالای 50 سال به طریق نمونه گیری دو مرحله ای (خوشه ای-تصادفی) مورد بررسی قرار گرفتند. افسردگی به وسیله پرسش نامه beck مورد ارزیابی قرار گرفت.

    یافته ها: از کل افراد مورد مطالعه 225 نفر (18.6%) علایم افسردگی مرزی و 728 نفر (60%) دارای درجاتی از افسردگی بودند واز نظر شیوع افسردگی تفاوت معنی دار آماری بین دو جنس وجود داشت. هم چنین بین وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، سن، شغل، وضعیت اقتصادی،اجتماعی و اعتیاد به سیگار و مواد مخدر و افسردگی رابطه معنی دار وجود داشت. اما با در نظر گرفتن اضطراب به عنوان یک عامل همراه افسردگی، ارتباط بین جنس، شغل، وضعیت تاهل و افسردگی معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: از یافته های مطالعه چنین بر می آید که شیوع افسردگی در افرادسالمند در کرمان بالا است و جنسیت زن، وضعیت اقتصادی- اجتماعی پایین، جدا زندگی کردن و اعتیاد را می توان از جمله عوامل خطر برای این نکته دانست.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها