• تاثیر تئوفیلین خوراکی بر علایم بالینی و تست ورزش بیماران با سندرم x قلبی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 350
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: بیماران با سندرم x قلبی، در اثر فعالیت درد قلبی داشته و در آن ها تست ورزش مثبت و آرتیوگرام کرونر طبیعی است. به نظر می رسد که این افراد احساس دردغیرطبیعی درد قلبی در اثر افزایش حساسیت به آدنوزین دارند. مطالعات قبلی نشان داده است که آمینوفیلین وریدی و یا خوراکی که مهار کننده گیرنده های آدنوزین است باعث بهبود تحمل فعالیت بیماران سندرم x قلبی می شود. در این مطالعه تاثیر تئوفیلین خوراکی بر علایم بالینی و نتایج تست ورزش بیماران سندرم x قلبی مراجعه کننده به درمانگاه قلب بیمارستان امام خمینی ساری در سال 1381 بررسی شد.

    موادو روش ها: مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی دوسوکور بر روی مبتلایان به سندرم x قلبی انجام شد.در این مطالعه 20 بیمار مبتلا (18 زن و 2 مرد، با سن متوسط 50 سال) به سندرم x قلبی بررسی شدند، این افراد به صورت تصادفی به دو گروه شاهد و مورد تقسیم شدند. این افراد خصوصیات پایه مشابه داشتند. به گروه مورد قرص تئوفیلین به میزان 150تا 225 میلی گرم (بر حسب وزن و مصرف سیگار) دوبار در روز به مدت سه هفته و به گروه شاهد دارونما تجویز شد. در پایان هفته سوم برای کلیه بیماران تست ورزش (treadmill) انجام شد. تعداد حملات درد بیماران ثبت شد. آزمون t-test مزدوج جهت مقایسه نتایج مورد استفاده قرار گرفت.

    یافته ها: در این مطالعه مدت زمان انجام تست ورزش در گروه مورد طولانی تر از گروه شاهد (0.05p<) و تعداد حملات درد قلبی در گروه مورد کمتر از گروه شاهد بود (0.05p<). اما اختلاف معنی دار آماری از نظر میزان افت قطعه st در پیک ورزش و زمان بروز درد قلبی در هنگام تست ورزش در بین دو گروه وجود نداشت.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد که تئوفیلین خوراکی یافته های کلینیکی و علایم بیماران مبتلا به سندرم x قلبی مانند تعداد حملات درد قلبی و مدت زمان تست ورزش را بهتر می کند اما بر روی یافته های پاراکلینیکی این بیماران نظیر افت قطعه st در این مطالعه تاثیری نداشت و نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم