• شیوع عفونت هپاتیت b در بیماران مبتلا به لیکن پلان در شهر کرمان در سال 1381

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 378
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: لیکن پلان یک بیماری التهابی پاپولواسکواموس است که همراهی آن با بیماری های کبدی به خصوص هپاتیت b تاکنون در چندین مطالعه ذکر شده است. با توجه به شیوع روز افزون، هپاتیت b در جامعه ما و اهمیت آلودگی به این ویروس که یکی از معضلات بهداشتی در ایران می باشد، مطالعه ای در جمعیت شهر کرماهن برای بررسی فراوانی موارد مثبت آلودگی با آنتی ژن سطحی هپاتیت (hbsag)b در بیماران لیکن پلان انجام شد تا با میزان فراوانی آن در کل جامعه کرمانی که معادل یک تا دو درصد است، مقایسه شود.

    مواد و روش ها: در طی این بررسی توصیفی- تحلیلی، مطالعه بر روی 120 نفر بیمار مبتلا به لیکن پلان و 183 نفر شاهد سالم از داوطلبان اهداءکننده خون در طی 10ماه در سال 1381 در شهر کرمان در درمانگاه های تخصصی پوست انجام گرفت. تشخیص بیماران بر اساس یافته های بالینی و بیوپسی پوست انجام گرفت. آزمایش جستجو برای hbsag در سرم درخواست شد. جستجو برای hbsag به روش (enzyme-linked immunosorbent) elisa برای هر دو گروه بیماران و شاهد صورت گرفت.

    یافته ها: میانگین سنی بیماران 1.45± 35.75 سال و میانگین در گروه شاهد 0.7±32.7 بود. در گروه بیماران 57 نفر (47.5%) زن و 63 نفر (52.5%) مرد بودند از گروه شاهد 46 نفر (25%) زن و 137 نفر (75%) مرد بودند. هم چنین نتایج نشان داد که شایع ترین محل ابتلا به لیکن پلان اندام فوقانی (67.5%) و شایع ترین فرم بالینی نوع مخاطی (مخاط ژنیتال و دهان) (67.5%) و در درجه دوم نوع کلاسیک (65%) بود. در گروه بیماران یک نفر (0.8%) از نظر hbsag مثبت و در گروه شاهد 4 نفر (2.2%) دارای hbsag در خون محیطی بودند. این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان دادند که بررسی تمام بیماران مبتلا به لیکن پلان از نظر آلودگی به آنتی ژن سطحی هپاتیت نوع b لازم نبوده و پیشنهاد می شود مطالعاتی با گروه های بزرگ تر و چند کانونه در سایر نقاط کشور انجام شود تا در مورد ضرورت انجام آزمایش مورد نظر به طور قاطعانه نظر داده شود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها