• ارزیابی تاثیر مشتقات جدید 1 و 3 و 4 تیادی آزول بر تخریب لیشمانیا ماژور در روش آزمایشگاهی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 607
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: درمان اساسی لیشمانیوز جلدی بیشتر بر اساس ترکیبات پنج ظرفیتی آنتیموان هم چون گلوکانتیم و پنتوستام بوده است اما به دلایلی هم چون مقاومت دارویی و کم اثرشدن داروهایی که در حال حاضر به کارمی روند به ترکیبات یا داروهای جدیدنیاز مبرم می باشد. در این مطالعه تاثیر ضد انگلی مشتقات جدید 1 و 3 و 4 تیادی آزول علیه انگل لیشمانیا ماژور به دو صورت تاثیر بر آماستیگوت ها و پروماستیگوت ها در محیط کشت در مقایسه با تارتارامتیک بررسی شده است.

    مواد و روش ها: در این مطالعه آزمایشگاهی پس از این که پروماستیگوت های انگل لیشمانیا ماژور در محیط کشت به فاز ثابت رشد ریسدند آن ها را به نسبت 5 به 1، ماکروفاژهای صفاق موش balb/c اضافه نموده و سپس رقت های مختلف مشتقات جدید 1 و 3و 4 تیادی آزول و داروی کنترل (تارتارامتیک)را اضافه نمودیم و پساز 5 روز میزان تاثیر با محاسبه psi (parasite survival index) مورد بررسی قرار گرفت. هم چنین جهت بررسی اثر این مشتقات بر فرم خارج سلولی انگل، از روش mtt استفاده گردید که میزان od رنگ حاصله از احیاء mtt به فورمازان پس از 72 ساعت خوانده شده و 50ic محاسبه گردید.

    یافته ها: بعضی از این مشتقات در غلظت 4.6 میکروگرم بر میلی لیتر تاثیراتی بین 67%-6% علیه فرم های داخل سلولی انگل داشته و در روش mtt تاثیر ترکیبات بر فرم پروماستیگوتی انگل 50ic بین 7.6-3.6 میکروگرم بر میلی لیتر بوده است.

    نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از پژوهش نشان می دهد که دو ترکیب از مشتقات به کار رفته تاثیر قابل ملاحظه ای بر لیشمانیا ماژور داشته است و به نظر می رسد که می توان از آن ها به عنوان ترکیبات جایگزین مناسب در مطالعات آینده استفاده نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها