• مقایسه خصوصیات مذهبی و خانوادگی معتادان در حال ترک در مرکز بازپروری مهیار اصفهان با گروه شاهد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 444
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: مصرف مواد مخدر از خطرناک ترین پدیده ها جوامع انسانی در عصر حاضر به شمار می رود. از آن جا که خصوصیات مذهبی و خانوادگی افراد در پیشگیری از انحرافات اجتماعی موثر می باشند، این مطالعه برای تعیین نقش و یژگی های فوق در اعتیاد به مواد مخدر و مقایسه آن ها در معتادان با گروه غیر معتاد انجام شده است.

    مواد و روش ها:در این مطالعه مقطعی، دو گروه شامل 100 نفر معتاد بستری در مرکز بازپروری مهیار اصفهان و 300 نفر غیرمعتاد مراجعه کننده به مراکز آزمایشگاهی جهت آزمایشات قبل از ازدواج، از نظر خصوصیات مذهبی و خانوادگی مورد مقایسه قرار گرفته اند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسش نامه پژوهشگر ساخته که در سه بخش شامل خصوصیات فردی، مذهبی و خانوادگی تنظیم شده بود، صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها توسط آزمون های آماری t-test و مجذور کای انجام شد.

    یافته ها: نتایج پژوهش نشان دهنده تفاوت معنی دار آماری بین عملکرد مذهبی معتادان با گروه شاهد بود به طوری که افراد معتاد عملکرد مذهبی ضعیف تری نسبت به گروه شاهد داشتند (0.001p<). تفاوت معنی داری از نظر ویژگی های خانوادگی نیز در دو گروه وجود داشت به طوری که 60% معتادان و 75% گروه شاهد متعلق به خانواده های هسته ای بودند (0.016=(p، در بین معتادان 62.3% از خانواده های منسجم و 64% مادران آن هابی سواد بودند و یا فقط سواد خواندن و نوشتن داشتند که این مقادیر در گروه غیرمعتاد به ترتیب 75.2% و 48% بود (0.001p=).

    نتیجه گیری: یافته های این پژوهش بیانگر آن است که انجام فرایض دینی و حضور در مراسم و مکانهای مذهبی و نیز برخورداری از خانواده های مطلوب می توانند نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد به موادمخدر داشته باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها