• نقش نیفدیپین زیر زبانی در جلوگیری از افزایش فشار داخل چشمی ناشی از لوله گذاری تراشه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 697
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: استفاده از داروی ساکسینیل کولین و لوله گذاری تراشه، منجر به افزایش فشار داخل چشم (iop) می گردد که این افزایش خصوصاً در بیماران با ضایعات نفوذی چشم، خطرات جدی بدنبال دارد. روش های متعددی جهت تعدیل این عارضه پیشنهاد گردیده اما هیچکدام موفقیت چندانی بدنبال نداشته اند. گزارش هایی در خصوص تاصیر نیفدیپین، نوعی مهار کننده کانال کلسیم، بر فشار داخل چشم ارائه گردیده است. در مطالعه حاضر تاثیر نیفدیپین زیر زبانی بر تغییرات فشار داخل چشمی متعاقب تجویز ساکسینیل کولین و لوله گذاری تراشه بررسی شده است.

    مواد و روش ها: 50 بیمار 40-20 ساله فاقد هر گونه بیماری چشمی، قلبی عروقی، و فشار خون دارای asa:i و کاندیدای عمل جراحی انتخابی غیر چشمی در بیمارستان خلیلی شیراز انتخاب و بصورت تصادفی به دو گروه 25 نفری شاهد و آزمایش تقسیم شدند. 20 دقیقه قبل از القای بیهوشی به بیماران گروه آزمایش یک کپسول 10 میلی گرم نیفدیپین و به گروه شاهد کپسول دارونما، بصورت زیرزبانی داده شد. روش القاء و نگهداری و بیهوشی در همه یکسان بوده است. فشار داخل چشمی و فشار خون سیستولی در زمان های پایه (قبل از دادن کپسول)، 20 دقیقه بعد از مصرف کپسول (قبل از القاء بیهوشی)، بعد از القاء بیهوشی و در دقایق 1-3 و 5 بعد از لوله گذاری تراشه ثبت و مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.

    یافته ها: در بیماران گروه آزمایش میزان فشار داخل چشمی در اندازه گیری های انجام شده بعد از مصرف کپسول نیفدیپین زیر زبانی، کمتر از فشار پایه بوده است، اما در بیماران گروه شاهد iop در مراحل بعد از القاء بیهوشی و لوله گذاری تراشه افزایش قابل ملاحظه ای نسبت به فشار پایه نشان داده است (0.05p<). از طرفی در مراحل مختلف اندازه گیری های فشار خون سیستولی، تفاوتی بین گروه های شاهد و آزمایش مشاهده نگردید.

    نتیجه گیری: یافته های حاصله دال بر اثر پیشگیرانه استفاده از نیفدیپین زیرزبانی بر تغییر فشار داخل چشمی متعاقب القای بیهوشی و لوله گذاری تراشه می باشد. از آنجایی که جلوگیری از افزازیش iop بیماران با ضایعات نفوذی چشم حائز اهمیت می باشد، استفاده از نیفدیپین زیر زبانی قبل از القای بیهوشی به عنوان روشی موثر توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها