• انتخاب بیماران جهت اعمال جراحی ریه بر پایه نتایج آزمون های کارکرد ریوی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 414
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

     

    سابقه و هدف: آزمون های کارکرد ریوی قبل از جراحی قفسه سینه می توانند در جهت ارزیابی خطر عوارض و مرگ و میر پس از عمل مفید باشند و به عنوان پایه ای جهت تخمین عملکرد قسمت باقی مانده ریه بعد از برداشتن ریه باشند. دیگر آزمون های مفید شامل حداکثر تهویه اختیاری (mvv)، ظرفیت انتشار ریوی منوکسید کربن (dlco)، اندازه گیری گازهای خون شریانی، اسکن تهویه و خونرسانی می باشند. هدف از تحقیق حاضر چگونگی و تعیین بیمارانی که کاندید عمل برداشتن ریه هستند در شرایط کشور ایران بود.

    مواد و روش ها: طی یک مطالعه آینده نگر 26 بیمار طی سال های 1376 تا 1378 مورد بررسی قرار گرفتند، برای هر بیمار قبل و 3 ماه بعد از جراحی آزمون های تنفسی استاندارد انجام و مقادیر fev1، fvc، fev1/ fvc و mvv قبل و بعد از عمل مشخص شد و رابطه آن ها با مقدار برداشتن ریه، تشخیص بیماری، عوارض بعد از عمل بررسی شد.

    یافته ها: از بین پارامترهای آزمون کارکرد ریوی فقط درصدfev1/vc , fev1/fvc  قبل و بعد از عمل با مقدار برداشتن ریه، تشخیص بیماری، عوارض پس از عمل و نمایه توده بدنی (bmi) رابطه آماری معنی دار داشتند. در افراد سیگاری نیز درصد , fev1/fvc  fev1/ vc پس از عمل افزایش نشان داد که اختلاف آماری معنی دار بود.

    نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان می دهند که آزمون های کارکرد ریوی به تنهایی در انتخاب بیماران جهت عمل برداشتن ریه مفید نمی باشند و این آزمون ها بایستی در کنار سایر آزمون های بررسی ریوی بکار روند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها