• مقایسه اثر درمانی دزیپرامین و سرترالین در افسردگی بیماران مبتلا به آلزایمر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 960
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: یکی از اختلالات رایج همراه با آلزایمر، افسردگی است. شناخت درمان های مناسب تر و کم عارضه تر، در این بیماران حائز اهمیت می باشد. این مطالعه به ارزیابی مقایسه ای دو داروی مقایسه ای دو داروی دزیپرامین و سرترالین در درمان افسردگی در بیماران مبتلا به آلزایمر پرداخته است.

    مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی یک سوکور، 63 بیمار با تشخیص آلزایمر (به طور تصادفی 29 نفر در گروه دزیپرامین و 34 نفر در گروه سرترالین) 12 هفته تحت درمان با 25 میلی گرم سرترالین و یا دزیپرامین قرار گرفتند که در صورت نیاز، به تدریج تا 150 میلی گرم افزایش داده شد. مقیاس وابستگی روانی پیری، آزمون هامیلتون افسردگی و معاینه مختصر وضعیت روانی در هفته های 2، 4، 8، 12 و مقیاس افسردگی در دمانس کرنل در هفته 4 انجام شد و عوارض جانبی داروها نیز بررسی گردید.

    یافته ها: در گرو ه سرترالین تغییرات خلقی در تمام هفته ها در مقایسه با ابتدای مطالعه معنی دار (0.05p<) اما در گروه دزیپرامین، تنها بین شروع و هفته 12 تفاوت معنی دار وجود داشت (0.05p<). بهبود افسردگی در گروه سرترالین به طور معنی داری بر اساس مقیاس کرنل بیشتر بود (0.02(p=. تغییرات عملکرد در فعالیت های روزمره در گروه دزپیرامین معنی دار بود (0.05p<) اما در گروه سرترالین تفاوت معنی دار بین دو گروه دیده شد. میزان تغییرات شناختی در هر دو گروه تفاوت معنی داری نداشت و تفاوت بین دو گروه دیده شد. میزان تغییرات شناختی در هر دوگروه تفاوت معنی داری نداشت و تفاوت بین دو گروه معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: سرترالین در کاهش افسردگی بیماران مبتلا به آلزایمر موثرتر از دزیپرامین می باشد. هیچکدام از این دو دارو علی رغم اثرات ضد افسردگی، بر عملکرد شناختی بیماران تاثیری نداشتند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها