• شیوع کلستئاتوم در اوتیت مدیای مزمن و مقایسه نتایج بعد از عمل در دو گروه باو بدون کلستئاتوم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 426
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: اوتیت مدیای مزمن (com) یکی از شایع ترین بیماری های گوش، حلق و بینی است که می تواند بیماران را در هر گروه سنی گرفتار نماید. در این مطالعه شیوع کلستئاتوم در بیماران با com و مقایسه نتایج بعد از عمل در موارد com با کلستئاتوم و بدون کلستئاتوم بررسی شده است.

    مواد و روش ها: این مطالعه به صورت تصادفی و از نوع مقطعی روی 80 بیمار که به علت com در بخش ent بیمارستان شهید رهنمون یزد تحت عمل جراحی قرار گرفتند انجام شد و در یک دوره پیگیری 24-6 ماهه نتایج بعد از عمل مورد ارزیابی قرار گرفت.

    یافته ها: شیوع کلستئاتوم 22.5 درصد بود که در مردان با 26.4 درصد نسبت به زنان با 14.8 درصد شیوع بالاتری داشت و از نظر سنی در دو دهه اول زندگی شایع تر بود. گذاشتن گرافت در 85.5 درصد بیماران کلستئاتوم و تمامی بیماران با کلستئاتوم موفق بود. میانگین بهبود آستانه شنوایی در بیماران بدون کلستئاتوم 7.9+ ودر موارد با کلستئاتوم 1.1- دسی بل بود. فاصله منحنی هوایی- استخوانی (air-bone gap) بعد از عمل در بیماران با کلستئاتوم 6.4 دسی بل افزایش و در موارد بدون کلستئاتوم 5.3 دسی بل کاهش یافت.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه لزوم درمان جراحی به موقع اوتیت مدیای مزمن و قبل از بروز کلستئاتوم را مطرح می کند تا بتوان انتظار بهبودی بیش تری در وضعیت شنوایی بیمار بعد از عمل جراحی داشت. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها